سازمان ملی استاندارد ایران

همایش تببین استاندارد سازی محصولات دانش بنیان با حضور دکتر ساده معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، دکتر صباغ الوانی سرپرست پژوهشگاه استاندارد ایران و خانم ها دکتر ملونی مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، دکتر شاوردی مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری و همچنین آقای مهندس عباسی رئیس پارک علم و فناوری استان البرز در سالن شهید صفاریان سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد استان البرز؛مدیرکل استاندارد استان البرز ضمن خیر مقدم به مدعووین در سخنانی گفت: استاندارسازی دانش بنیان ها پیش شرط محصولات دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان است.
محمد حسین طاهری با بیان اینکه در سال جاری ۳ پروانه و یک گواهی محصول برای فرآورده های دانش بنیان از سوی این اداره کل صادر شده است که موجبات خودکفایی کشور و در مقابل حذف واردات را در پی داشته است،افزود: ۴ موضوع دیگر در بخش دانش بنیان در دست اقدام داریم که امید است تا پایان سال 1401 شاهد افزایش تقاضا برای صدور پروانه های دانش نماد و گواهینامه های انطباق محصول دانش بنیان باشیم.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر روان‌سازی فرآیند اداری برای شرکت های دانش بنیان رکن اصلی محصولات دانش بنیان را بخش خصوصی دانست و گفت: اقتصاد نوین با حاکمیت علم، نوآوری و فناوری جایگزین، اقتصاد سنتی که برپایه سخت افزاری و سرمایه فیزیکی شکل گرفته بود، شده است.
احسان ساده با اشاره به سیاست‌های کلان نظام و دولت نسبت به محصولات دانش‌ بنیان افزود: سازمان ملی استاندارد ایران توجه ویژه ای به حمایت از محصولات دانش بنیان دارد بطوریکه در ابتدای سال این سازمان در رویکرد تحولی خود بسته تسهیل گری برای استانداردسازی محصولات دانش بنیان را ارایه داشت.
وی تدوین استانداردهای محصولات دانش‌بنیان را با مشارکت نخبگان این علم ضروری دانست و گفت: محصولات دانش بنیان با قرار گرفتن در نظام استانداردسازی و ارزیابی انطباق می توانند گواهی دانش نماد را از سازمان ملی استاندارد ایران دریافت کنند.
دکترساده سازمان ملی استاندارد ایران را به وکالت از مردم و به ماموریت از حاکمیت عهده دار صیانت از ایمنی و سلامت مردم دانست و گفت: همه محصولات از جمله محصولات دانش بنیان که وارد چرخه نظام استاندارد سازی می شوند، دارای اعتبار و اطمینان از سوی مصرف کنندگان خواهد بود. معاون ارزیابی کیفیت با اشاره به تکالیف و ماموریت سازمان ملی استاندارد ایران در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد خاطرنشان کرد: استاندارد سازی، تایید صلاحیت، ارزیابی انطباق و اندازه شناسی به عنوان ۴ محور اصلی در قانون برای ما مشخص شده است.
وی به اعطای جایزه ملی کیفیت از سوی سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان تنها نشان معتبر کیفی در کشور اشاره کرد و گفت: این جایزه در حوزه های مختلف تولید، خدمات،آموزش و ... اعطا می شود که امسال نیز جایزه ملی کیفیت برای محصولات دانش‌بنیان را هدف‌گذاری کردیم و شرکت های دانش بنیان که در مسیر جایزه ملی کیفیت ایران قرار گیرند می توانند پس از احراز شرایط، نشان ملی استاندارد ایران را نیز دریافت کنند.
رئیس پارک علم و فن آوری استان البرز نیز در این همایش اظهار داشت : استان البرز حدود ۳۷۰ شرکت دانش بنیان‌ داشته و رتبه ۴ کشور را نیز به خود اختصاص داده است. عباسی از اعلام آمادگی پارک علم و فناوری البرز جهت ایجاد دفتر استانداردی سازی خبر داد و افزود : درتدوین استانداردها برخی محصولات دانش بنیان برای اولین بار ارائه شده و استاندارد آن باید در کشور تدوین شود.
دکتر ملونی مدیر کل دفتر نوآوری کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری در خصوص مراحل و شیوه های انتخاب شرکت های دانش بنیان در بخش معاونت مذکور گفت : در گام های ابتدایی با درخواست شرکت دانش بنیان انواع گرید شرکت دانش بنیان که آیا محصول تولید شده دانش بنیان است یا خیر مشخص شده و پس از تایید برای ادامه روند کار و دریافت پروانه دانش نماد به ادارات کل استاندارد استان ها ارجاع خواهند شد.
دکتر شاوردی مدیر توانمند سازی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در این همایش از حمایت های مادی این نهاد در جهت سوق دادن و تسهیل امور مربوط به استاندارد سازی محصولات دانش بنیان خبر داد و گفت: وبینارها و نشست های ترویجی متعددی در حوزه های مختلف ایمنی عملکردی، کشاورزی و استاندارد سازی برگزار شده که با برنامه ریزی های صورت گرفته اینگونه وبینارها تا پایان سال ادامه خواهد داشت.لازم به توضیح است که دکتر صباغ الوانی سرپرست پژوهشگاه استاندارد ایران و دکتر بختیاری معاون پارک و علم فن آوری استان البرز در این کارگاه آموزشی و در راستای موضوع همایش مطالبی را بیان نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =