گندم

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، سطح تعهد استان در طرح جهش تولید در دیم‌زارها را ۳۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون ۱۵ هزار و ۸۱۳ هکتار ثبت قرارداد و کشت شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، حسین برزگر با اعلام این خبر افزود: این عملکرد سبب شد تا استان رتبه پنجم طرح جهش تولید در دیم‌زارها را کسب کند.

وی، هدف از اجرای این طرح ملی را افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش بهره‌وری تولید، توجه به مدیریت آب سبز و استفاده بهینه از منابع آب اعلام کرد و گفت: طرح جهش تولید در دیم‌زارها در ۹ شهرستان، ۲۱ دهستان و ۴۳۲ روستا با همکاری یک هزار و ۸۳۲ کشاورز در حال اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به محصولات کشت شده در دیم‌زارهای استان اشاره و تصریح کرد: از مجموع ۱۵ هکتار اراضی کشت شده در دیم‌زارها، ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به گندم، ۲ هزار و ۸۵۸ هکتار به جو، ۲۰۲ هکتار به عدس، هشت هکتار گلرنگ، هفت هکتار کاملینا، ۱۲۱ هکتار نخود و ۱۰۴ هکتار به علوفه اختصاص یافته است که از این سطح تاکنون یک هزار و ۶۱۸ هکتار بیمه شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۰۰ تن بذر گندم دیم، ۸۰تن بذر جو دیم و ۱۶.۵ تن بذر ماشک علوفه‌ای،۲ تن گلرنگ و ۵۰۰ کیلو بذر کاملینا در استان توزیع شده است، اظهار داشت: برای اجرای این طرح ۳۳ کارشناس و ۱۵ دستگاه خودرو به کارگیری شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها ۴۰ فقره پرونده برای جذب تسهیلات ادوات تکمیل شده است که از این تعداد ۳۵ فقره به ستاد معرفی شده و تاکنون سه دستگاه کشت مستقیم و یک دستگاه ریزدانه‌کار تحویل گرفته شده است.

برزگر افزود: تاکنون در سه هزار و ۴۸ هکتار کشت به صورت مستقیم، در سه هزار و ۹۲۶ هکتار کشت با عمق کار انجام شده است که نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و همچنین در ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار حفظ بقایای ۳۰ درصدی و در هشت هزار و ۳۷ هکتار کشت عمود برشیب و در ۳۹۶ هکتار تبدیل آیش زرد به سبز انجام شده است.

اصلاح و احیای بیش از ۲۳۰۰ هکتار از باغات استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز از اصلاح و احیا در بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات استان در سالجاری خبر داد و گفت: این طرح در راستای افزایش عملکرد و اصلاح باغات انجام شده است.

ابراهیم شیرانی افزود: از این میزان اصلاح و احیای انجام شده در سالجاری، ۴۰۰ هکتار از باغات گردو از محل اعتبارات دولتی و مابقی با مشارکت باغداران انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح اصلاح، احیا، جایگزینی و توسعه باغات به منظور افزایش تولید محصولات باغی با حمایت دولت در سطح باغات استان انجام می‌شود، افزود:با توجه به اینکه سطح بالایی از باغات گردو در استان بذری است و محصول از کیفیت پایینی برخوردار بوده تغییر رقم به رقم‌های برتر در اولویت است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اقدامات اصلاح و احیای باغات درجه ۲ با عملیات هرس، حذف و جایگزینی درختان فرسوده، تغذیه، افزایش ماده آلی خاک، اصلاح و بهبود سیستم آبیاری و مدیریت کشت باغ انجام می‌شود که در دستورکار این سازمان قرار دارد.

شیرانی با اشاره به سرمازدگی باغات کشاورزی استان در زمان باردهی، گفت: تلاش این سازمان، جایگزینی ارقام دیرگل در محصولات باغی است تا بتوان از سرمازدگی و خسارت به محصولات باغی کشاورزان جلوگیری کرد، اگر چه استفاده از ارقام دیرگل به استقبال خود کشاورز بستگی دارد.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =