کد خبر: 36733
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷
اردوی جهادی

۴۳ درصد از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران در روستاها سکونت دارند و دولت در ماه‌های گذشته با تشکیل قرارگاه جهادی محرومیت‌زدایی توانسته طرح‌های بسیار خوبی را در حوزه زیرساختی تامین آب آشامیدنی و انرژی، راه، مسکن و اشتغالزایی در این مناطق عملیاتی کند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، مازندران به لحاظ بافت جمعیتی شرایط ویژه‌ای دارد و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردمان دیار علویان در نواحی روستایی سکونت دارند که این نکته بیانگر اهمیت و نقش روستا در اقتصاد استان است.

این استان سه‌ هزار و ۶۴۵ روستا دارد اما براساس آمار حدود ۲۵ درصد این آبادی های با مشکلاتی از جمله کمبود آب آشامیدنی، راه دسترسی ناسالم، مشکلات بهداشتی که باور صاحبنظران به ارث رسیده از دولت های قبل است دست و پنجه نرم می کنند که دولت سیزدهم از ماه های گذشته با تدبیر سید محمود حسینی پور استاندار مازندران و تشکیل قرارگاه محرومیت زدایی برای برون رفت از این چالش در تلاش است.

مطالعات آماری سند آمایش سرزمین نشان می دهند نسبت روستاهای خالی از سکنه استان از ۱۵ درصد در سال ۱۳۸۵ به حدود ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته که این آمار به معنای رشد سرعت در روند تخلیه آبادی‌های کوچک مازندران است. همچنین تحلیل داده های آماری ثبت احوال نشان می دهد که در گذشته ای نه چندان دور بسیاری از شاخص های زیرساختی نواحی روستایی این خطه تکمیل نبود و موجب شد تا روستاییان برای زندگی بهتر به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و این امر حاشیه نشینی را در شهرستان های استان رواج داد به طوری که ۱۰ درصد جمعیت کنونی شهر ساری در مرکز مازندران حاشیه نشین هستند.

گرچه به برکت نظام جمهوری اسلامی روز به روز شرایط رفاهی و زیرساختی روستاهای مازندران بهبود یافت ولی در مدت کوتاه فعالیت دولت سیزدهم این شاخص ها رشد روزافزونی را نشان می دهد و بازنگری طرح هادی ۴۲۰ روستا، صدور سند برای ۳۵درصد واحدهای روستایی، آسفالت معابر ۱۲۰ روستا، آبرسانی به ۳۰ روستا، ساخت ۹۴۵ واحد مسکونی و پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان وام اشتغالزایی از عمده ترین این فعالیت های زیرساختی دولت است که در مدت کوتاه چند ماهه در این خطه از شمال کشور انجام شد.

با این وجود یکی از رسالت هایی قرارگاه جهادی محرومیت زدایی در استان که مورد تاکید عالی ترین مقام اجرایی دولت در مازندران هم هست رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت جوانان به مناطق شهری است که در ماه های گذشته در قالب جلسات شهرستانی با حضور نمایندگانی از تمامی دستگاه های اجرایی در بخشداری ها و بازدید میدانی از مناطق روستایی مسوولان امر در تحقق این مهم در تلاش هستند.

حضور جهادگران خارجی در روستاهای مازندران

پهن کردن وسایل جراحی و دندانپزشکی تا ارایه ایده‌های ناب برای اشتغال پایدار و از سوی دیگر پیگیری های استانی برای اجرای مصوبات جلسات محلی با حضور شخصیت های اجرایی استانی در نقطه ای محروم و دور افتاده با هدف جهاد اقتصادی و اجتماعی در راه خدا برای کمک به همنوعان را تنها ایرانیان درک می کنند که جهاد و ایثار و از خودگذشتگی را لمس کرده اند.

هر جوانی حاضر نمی شود بهترین ایام سالش را در دل روستاهای دور افتاده و محروم از صبح تا شب بدون هیچ مزدی عرق بریزد و کار کند اما در استان مازندران ۶۰۰ گروه جهادی با فعال بودن به طور متوسط ۳۰ تا ۱۵۰ عضو این روزها بارقه امید برای رفع گرفتاری اهالی محروم روستاهای مازندران ایجاد کرده است.

در این ارتباط مشاور استاندار مازندران و دبیر قرارگاه جهادی محرومیت‌زدایی در استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برنامه های جهادی برای عمران و آبادی مناطق روستایی استان از اول خرداد امسال در قالب های مختلف عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی آغاز شده و همچنان با قدرت ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغرعالی افزود: در ماه های گذشته گروه های جهادی در تمامی شهرستان‌های استان حضور یافتند و در مناطق محروم با پهن کردن ابزار خدمات دهی برای کاهش درد و رنج اهالی روستاهای بی بضاعت اقدام کردند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال جهادگران در ۲۷ روستای بندپی شرقی بابل حضور یافتند که نتیجه آن اجرای طرح های بهداشتی و انتقال شبکه آب آشامیدنی در پنج روستای دوردست این منطقه بوده است.

دبیر قرارگاه جهادی محرومیت‌زدایی در استان مازندران تصریح کرد: در کنار فعالیت ۶۰۰ گروه جهادی مازندرانی، از نقاط مختلف کشور و جهان هم به مناطق روستایی استان اعزام شدند و به عنوان مثال در ماه های گذشته ۶۰۰ طلبه مناطق روستایی استان حضور یافتند که ۸۰ نفر از آنان از ملیت های مختلف بودند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی افزود: در کنار فعالیت های جهادی برگزاری نشست های تخصصی که به نوعی تلفیقی از شورای اداری شهرستان و استان است با حضور مدیران دستگاه های اجرایی و ستادی در حال برگزاری است که تاکنون حدود ۹۰ درصد مصوبات این جلسات در گام اجرایی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، در استان مازندران حدود ۳۰ هزار نفر به صورت نیروهای جهادی با تخصص های مختلف پزشکی، عمرانی، مهندسی و خدمات فعال هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =