کد خبر: 36499
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
سیلاب

استاندار بوشهر با بیان اینکه ۲۰ روستای استان با اعتبارات سفر رئیس جمهور در برابر سیلاب ایمن‌سازی شد گفت: در حال حاضر ۱۵۶ روستای دیگر استان بوشهر باید در برابر سیلاب ایمن شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، احمد محمدی‌زاده ظهر چهارشنبه در نشست کارگروه مدیریت جامع حوزه آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به اینکه از ۱۰ تهدید زیستی ۶ تهدید آن در حوزه زیست محیطی مربوط به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی است اظهار داشت: تشکیل قرارگاه جهادی نقش مهمی در رفع مشکلات زیستی و کاهش مخاطرات به ویژه در روستاها دارد.

وی با اشاره به روان آب‌ها در استان بوشهر خاطر نشان کرد: استان بوشهر دارای چهار رودخانه بزرگ است که بیشتر جریان‌های سیل به این رودخانه‌ها هدایت می‌شود.

استاندار بوشهر با اشاره به نوار ۷۳۷ کیلومتری ساحلی بوشهر تصریح کرد: اکنون آب روان ۲ رودخانه با ایجاد سد مهار و کنترل می‌شود و ۲ سد دیگر نیز برای مهار آب دیگر رودخانه‌ها در حال ساخت است.

محمدی‌زاده با اشاره به ساخت سد دشت پلنگ و دالکی یادآور شد: اکنون سد رئیسعلی دلواری با مخزن ۷۶۰ میلیون مترمکعب وارد مدار فعالیت است و ۲ سد دشت پلنگ و دالکی به ترتیب با پیشرفت فیزیکی ۱۵ و ۳۷ درصد در حال اجرا است که تکمیل آنها نقش مهمی در مهار آب‌های روان دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۶ روستا استان بوشهر در معرض سیلاب قرار داشت افزود: ۲۰ روستا با اعتبارات سفر رئیس جمهور ایمن‌سازی شد و اکنون ۱۵۶ روستای دیگر باید ایمنی آنها در برابر سیلاب فراهم شود.

استاندار بوشهر روان آب ناشی از بارش باران در استان را ۲.۷ میلیون تا ۳ میلیون مترمکعب در سال بیان کرد و افزود: این میزان آب با عبور از استان بوشهر راهی خلیج فارس می‌شود.

محمدی‌زاده نقش طرح‌های آبخیزداری در مهار روان آب‌ها در رودخانه‌های فصلی و کوچک را مهم دانست و تصریح کرد: اکنون طرح‌های مهم آبخیزداری و پروژه‌های فنی تدوین و آماده اجرا است.

وی ظرفیت آبگیری سدهای در حال ساخت و بهره‌برداری استان بوشهر را ۱.۵ میلیارد مترمکعب دانست و بیان کرد: سرمایه‌گذاری ساخت سد دالکی با ظرفیت آن ۲۷۰ میلیون مترمکعب ۲ هزار میلیارد تومان و تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.

استاندار بوشهر از تصویب هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ادامه ساخت سد دالکی تا سه سال آینده خبر داد و بیان کرد: با سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی زمینه مهار ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب فراهم می‌شود.

محمدی‌زاده با بیان اینکه برای طرح‌های آبخیزداری استان بوشهر ۱,۵۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است خاطر نشان کرد: با تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان در عرصه آبخیزداری از هدر رفت ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب جلوگیری می‌شود.

وی طرح‌های جنگل‌کاری را مهم دانست و تصریح کرد: طرح‌های بیابان زدایی، جنگل‌کاری، استفاده از پساب فاضلاب برای توسعه فضای سبز مورد توجه ویژه قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =