کد خبر: 36267
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
ابوالفضل غنی زاده

فرماندار شهرستان اهر خواستار مقابله با توسعه باغات در پایاب سد ستارخان و برخورد با متخلفان شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، ابوالفضل غنی زاده روز پنجشنبه در جلسه هماهنگی احداث استخر معیشتی در روستای نقدوز گفت: در سال های گذشته اهالی روستاهای پایاب سد ستارخان اهر در بستر رودخانه «اهر چای» در مسیر جاده اهر - مشگین شهر اقدام به احداث باغ کرده اند که به علت کاهش بارندگی ها در اختصاص آب مورد نیاز به بخش کشاورزی از سد ستارخان با مشکل روبرو هستیم.

وی افزود: اهالی روستای نقدوز نیز در بستر رودخانه اهر چای به توسعه باغ اقدام کرده اند و هر سال آب مورد نیاز این روستا که ۲ میلیون متر مکعب می باشد، تأمین می شد، اما در سال آینده به علت کاهش بارندگی ها امکان تأمین اّب از سد ستارخان به علت اولویت بودن آب شرب وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: بر این اساس لازم است نسبت به تسریع در ساخت استخر معیشتی این روستا به صورت فنی، اصولی و مطالعه شده با مشارکت و همکاری اهالی روستای نقدوز در کمترین زمان اقدام شود.

فرماندار شهرستان اهر گفت: اگر بخواهیم از تنش آبی به علت تغییرات اقلیمی بگذریم لازم است کشاورزان و باغداران منطقه جهت تأمین آب شرب همکاری های لازم را داشته باشند و نسبت به قطره ای کردن اراضی کشاورزی جهت کاهش مصرف آب اقدام کنند.

غنی زاده گفت: از مسئولان اداره امور آب شهرستان اهر انتطار داریم نسبت به زهکشی بستر رودخانه اهرچای و به خصوص در مسیر روستای نقدوز به علت جلوگیری از خسارت های ناشی از سیلاب شدن رودخانه اقدام کنند و اهالی روستاهای مسیر و به خصوص روستای نقدوز نیز همکاری های لازم را انجام دهند و هرگونه ممانعت در این کار از سوی روستائیان قابل قبول نیست.

به گزارش ایرنا، سد ستارخان بر روی رودخانه اهر چای از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی، به ارتفاع ۷۵ متر از روی سنگ بستر است که در سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسید.

طول تاج آن ۳۵۰ متر و عرض تاج و خاکریزی در کف به ترتیب ۱۱ متر و ۴۸۰ متر می باشد. هسته رسی پس از برداشت آبرفت به عمق حدود ۱۷ متر بر روی سنگ بستر مناسب قرار گرفته است.

حجم مخزن در تراز نرمال ۱۳۵ میلیون متر مکعب، حجم مفید آن ۱۲۰ میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیم شده در حدود ۹۰ میلیون متر مکعب می باشد.

روستای نقدوز با ۴۱۸ نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق اهر واقع شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =