کد خبر: 36093
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
فرسایش خاک

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران گفت: جابجا کردن خاک کشاورزی از یک منطقه به منطقه دیگر باعث می شود تنوع زیستی منطقه ای را بهم بزنیم .

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری صداو سیما، رادیو تهران در برنامه سعادت آباد به گفتگو با آقای دکتر بیانی مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در خصوص موضوع امکان جابجایی خاک کشاورزی در منابع طبیعی و مراتع پرداخته است. مشروح گفتگو به شرح ذیل است :

محدوده شهرستان فیروزکوه در روستاهای این محدوده شاهد این هستیم که دوستان کشاورز در حال تولید محصولات کشاورزی هستند و بعضی از محصولاتشان را حتی به خارج از کشور هم صادر می کنند محصولاتی است که کاملا ارگانیک است و از مواد شیمیایی استفاده نمی کند چون از خاک و مواد ریزمغذی و مواد آلی که در داخل خاک است استفاده می کنند برای تولید محصولاتشان اما گلایه داشتند که سالها است اداره منابع طبیعی اجازه استفاده از خاک یا برداشت خاک از نقاطی که دارند را نمی دهد و این باعث شده که کیفیت محصولاتشان پایین بیاید چرا منابع طبیعی همراهی و همکاری نمی کند با کشاورزان برای اینکه خاک موردنیازشان را تامین کنند؟

بحث خاک کشاورزی و بحثی که در خصوص اراضی که مربوط به منابع طبیعی است با هم تفاوت دارد خاک های کشاورزی معمولا در افق A یا سی سانت اول باید دارای ریز مغذی هایی باشد یا عوامل پرمحصول کننده ای وجود داشته باشد در آنها که بتوانند محصولات یک ساله ای را برداشت کنند و بتوانند سال بعد با فراوری خاک، ساختمان خاک را حفظ کنند اراضی که در خصوص منابع طبیعی است خاکش مربوط به گیاهانی مانند گیاهان یکساله گون هایی که آخرین عنصر یک کلیماکس است که در داخل آن مرتع وجود دارد و در هر صورت نمی توانیم خاک مرتع که کارکرد مرتع را دارد به هم بزنیم و این را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

دوستان چند نسل است که در آن جا کار کشاورزی می کنند و خاک را میشناسند و می دانند چه خاکی مناسبشان است ، می گویند که در کوههایی که مجاور خودشان است خاک بسیار ارزش دارد و بسیار مقوی و دارای ریزمغذی هایی است برای درختانشان و آنها مجبور هستند به دلیل اینکه دوستان در منابع طبیعی مخالفت می کنند به روش های مختلف بخشی از این خاک را می آورند که درختانشان همچنان باشد و این بار بسیار با کیفیت که ما دیدیم محصولاتشان را و یک ذره از مواد شیمیایی استفاده نمی شد از آن خاک استفاده می کردند در حالیکه اشاره کردید شاید خاک آن مناسب نباشد ولی دوستان نظر مخالف نظر شما داشتند؟

به هم زدن ساختمان خاک که در بحث منابع طبیعی است این خاک گونه هایی را پرورش می دهد مانند گون یا گونه های یکساله که موجب این میشود که از فرسایش خاک جلوگیری کند . ما ساختمان خاک یک جا را برهم بزنیم با اولین بارندگی یا اولین رگبار روان آبی ایجاد می شود که برای آن منطقه چنین داستانی را درست می کند و این کشاورزان باید از آن خاک 30 سانتی متر اول خاک خودش را استفاده کند.

الان چند دهه است که از این خاک استفاده می کنند واین خاک توان ندارد که بتوانند به کارشان ادامه دهند؟

آنها باید اصلاح خاک کنند این اصلاح خاک به این معنی نیست که خاکی که دربحث منابع طبیعی است را جابجا کنند اصلا جابجا کردن یک خاک تنوع زیستی منطقه ای دیگر را بهم می زند آنها اصلاح خاک و افق A خودشان را انجام دهند با خاکهایی که از جای دیگر میگیرند می آورند ولی از خاک منابع طبیعی به نظر من کار درستی نیست.

خاک هایی که از جاهای دیگر می آورند از کجاست؟

ساختمان خاک شامل چند قسمت است شامل کود، نوع خاکی است که این خاکی که آهن دارد و خاکی که رس دارد و این خاک را باید از جای دیگر از ساختمان سازی ها در جایی که عملیات عمومی و عمرانی انجام می دهند بیاورند.

آن خیلی خاک مناسبی نیست آن چیزی که زمین یا درخت به آن نیاز دارد که در نخاله های ساختمانی خیلی نمی شود پیدا کرد؟

اگر خاک منابع طبیعی را جابجا کنند فرسایش خاک ایجاد می شود.

معادنی که برداشت خاک می کنند و مجوز دارند ، وضعیت آنها به چه صورت است؟

معادنی که وجود دارد مجوزی است که از صنعت و معدن گرفته شده است و خاک خاکی گچی است و آن عنصر ماده آلی و فلزی خاک را دارد که به درد کشاورزی نمی خورد.

معادن شن و ماسه چطور؟

معادن شن و ماسه از کنار رودخانه ها است و از کنار رودخانه ها برداشت می شود در عهده وزارت نیرو است براساس آئین نامه ای که در سال 1347 انجام دادند.

بحث آن از منابع طبیعی جدا است دیگر؟

بله هرکسی در حیطه وظیفه خودش است .

شما درست می گویید منابع طبیعی را برای نسل های آینده باید حفظ کرد اما تولید محصولات کشاورزی هم نیازمند یک سری پیش نیازها است و شاید مردم توان این را نداشته باشند که خاک را فرآوری کنند هزینه های سنگینی به بخش کشاورزی کشور وارد می کند؟

ما در طرحهای ماده 3 قانون حفاظت در جایی که توان اکولوژیک سرزمین به ما این اجازه را دهد می توانند از طریق جهاد بیایند درخواستشان را بیاورند ما احداث باغ به آنها بدهیم ولی اینکه خاک یک منطقه ای را جابجا کنیم و تنوع زیستی منطقه ای را بهم بزنیم به نظرم خیلی کار درستی نیست.ما هر کمکی بخواهند می توانیم از خاکی که پشت بندهای آبخیزداری ما است و شسته شده هستند می توانیم بدهیم . از نزدیکترین بند به منطقه شان این مجوز را می دهیم که با همکاری اداره منابع طبیعی این کار را انجام دهند.مجری: بله این خاکهایی که از پشت بندها می آید خاکی مقوی است و برای کارهای کشاورزی مناسب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =