کد خبر: 36078
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴
آبگرمکن خورشیدی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۱۸۹ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان تحویل بهره برداران محلی در مناطق جنگلی استان شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، بهزاد شریفی پور اظهار کرد: از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.

شریفی پور خاطرنشان کرد: پیش از اجرای این طرح ساکنان روستاهای مرزی و جنگلی که از نعمت گاز طبیعی محروم هستند به ناچار برای استفاده از آب گرم درختان جنگل را قطع می‌کردند که این امر سبب از بین رفتن جنگل‌های منطقه می‌شد.

وی افزود: با نصب و راه اندازی آبگرمکن های خورشید در این روستاها افزون بر اینکه جنگل‌های این منطقه نفس راحتی می کشند مردم نیز برای تهیه هیزم و تهیه آب گرم به زحمت نمی‌افتند.

شریفی پور اعلام کرد: ۱۸۹ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان تحویل بهره برداران محلی در مناطق جنگلی استان شده است.

وی افزود: این تعداد آبگرمکن خورشیدی با هدف کاهش و قطع وابستگی جوامع محلی به استفاده از چوب و هیزم جنگلی و سوخت فسیلی و برای تأمین آب گرم به بهره برداران روستاهای جنگلی شهرستان‌های مریوان، بانه، کامیاران، سروآباد و دیواندره به صورت رایگان واگذار شده است.

وی دیگر اهداف تحویل این آبگرمکن ها را تغییر الگوی مصرف سوخت به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی، کاهش فشار بر جنگل‌ها، جلوگیری از قطع درختان، ترغیب روستاییان و جنگل‌نشینان به استفاده از انرژی‌های پاک و زمینه‌سازی برای کاهش بهره‌گیری از سوخت فسیلی عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: در این طرح خانوارهای روستایی که همکاری و مشارکت ویژه ای در جلوگیری از تخریب و تصرف و اطفای حریق و طرح‌های احیایی داشتند در اولویت قرار گرفته اند.

شریفی پور افزود: در این مدت، تعداد ۲۰۱ دستگاه تنور گازی هم به همراه کپسول ۱۱ کیلویی و متعلقات آن به روستاییان، جوامع و بهره برداران محلی به صورت رایگان تحویل شده است.

وی از مردم خواست ضمن مشارکت فعال در حفاظت از منابع طبیعی، گزارش تخریب و تصرف، قطع درختان خودرو و جنگلی و آتش سوزی‌های احتمالی را از طریق سامانه تلفنی شبانه روزی ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =