سازمان تعاونی روستایی

محمدعلی نیکبخت مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در شانزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، گفت: تشکل ها، صنوف و انجمن ها که با سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط هستند، آبرو و اعتبار این سازمان به شمار می روند.

به گزارش روستانیوز، وی با بیان اینکه تشکل ها و اتحادیه ها بازوی توانمند این سازمان هستند، افزود: آنها میتوانند در بخش کشاورزی نقش آفرینی کرده و معضلات کشاورزان را رفع کنند.

مهندس نیکبخت با برشمردن مشکلات موجود در این بخش و گشایش آن توسط تشکل و اتحادیه ها، یادآور شد: تشکل و اتحادیه ها باید در بخش کاهش ضایعات، صنایع تبدیلی و تکمیلی، صادرات با الویت کشورهای همسایه و خرید توافقی ورود پیدا کنند تا مشکلات موجود در بخش کشاورزی کشور حل شود.

به گفته وی، اگر تشکل ها قدرتمند باشند میتوانند با دخالت سالم حضور دلال ها و واسطه ها را کم کنند و این به نفع تولید کننده و همچنین مصرف کننده است.

حضور به موقع تشکل و اتحادیه در حل مشکلات کشاورزان

حجت الاسلام والمسلمین حسین قبادی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این نشست با اشاره به اغتشاشات اخیر در جامعه ضمن محکوم کردن استکبار جهانی، گفت: ایران تبدیل به یک کشور قوی در منطقه شده است.

وی افزود: وظیفه ما در این خصوص تببین موضوعات و در ارایه حقایق اقدام موثر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام قبادی در بخش دیگری از سخنان خود درباره حضور قوی و به موقع تشکل و اتحادیه ها در حل مشکلات کشاورزان، تاکید کرد و گفت: هر آنچه که رضایتمندی در بخش کشاورزی ایجاد میکند وظیفه داریم که بر آن همت کرده و حساسیت ویژه داشته باشیم.

با برند سازی به دنبال صادرات محصولات باغی باشیم

در ادامه این جلسه منوچهر توسلی عضو هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی بر ضرورت صادرات محصولات باغی توسط اتحادیه باغداران تاکید کرد و گفت: با برند سازی به دنبال صادرات محصولات باغی باشیم.

وی ادامه داد: این مهم کمک میکند تا محصول باغبانی ما با قیمت مناسب از کشاورز خریداری شود.

مهندس توسلی بر مباشرت در توزیع میوه تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم از تجارب شرکت های استارتاپی برای تحویل محصول درب منازل با کیفیت خوب استفاده کنیم.

یدالهی مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونیهای کشاورزی و باغبانی ایران در این نشست هم اندیشی، گفت: به دلیل کمبود منابع آبی و کمی اراضی قابل کشت، باید رویکرد تولید محصولات باغی و صادرات و فروش محصولات باغی را جایگزین مناسبی برای فراورده ها و فروش نفت خام کرد.

وی در ادامه با ذکر نمونه هایی از مشکلات حوزه باغبانی از قبیل بحث بازارهای هدف، نگهداری و بسته بندی محصولات، مارکتینگ مناسب و.....به بررسی ، توضیح و تشریح این موانع و ارائه راهکار در گزارش خود کرد.

یدالهی گفت: در حوزه باغبانی ۲۴ تشکل و انجمن ملی، ۱۰۷۹تعاونی باغبانی در۳۲۳۷ روستا با مجموع ۱.۱۴۵.۸۹۸نفر عضو داریم؛ در سال گذشته میزان اراضی زیر کشت محصولات باغی ۲.۹۸ میلیون هکتار و میزان تولید محصول ۲۴.۴ میلیون تن بوده است.

وی با بیان اینکه کیفیت و طعم و مزه محصولات باغی ایران با کل دنیا متفاوت و دارای طعم مطبوع تری است گفت: جایگاه ایران طبق آمار فائو در زعفران، زرشک و انار اول در زردآلو و آلو و بادام چهارم، و در انجیر تر و خشک به ترتیب پنجم و اول دنیا است.

یدالهی اهداف اتحادیه سراسری باغبانی را شناسنامه کردن باغات و بهره گیری از ظرفیت ها ی اشتغال زایی و تولید در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: همچنین ارائه راهکارهای افزایش بهره وری از منابع و کاهش ضایعات، توسعه صادرات، احیا و اصلاح باغات و ورود تکنولوژی های جدید به باغات کشور واجرای آن توسط شرکت تعاونی باغداران از دیگر اهداف این اتحادیه است.

به گفته وی، ورود برنامه ریزی شده به بازار خرید و فروش محصولات به صورت خرید توافقی و قراردادی، آموزش مستمر باغداران با هدف افزایش کمیت و بهبود کیفیت محصولات باغی اهمیت بالایی دارد و در حوزه تولید و صادرات محصولات باغی در برخی اقلام میوه بیش تولید داشته که میبایست متعادل سازی کنیم .

وی ادامه داد: همچنین با مدیریت منابع آبی و ورود دستگاه‌ها و تکنولوژی جدید، ضریب استفاده از مکانیزاسیون را که در حال حاضر کمتر از نیم درصد است را به ۱ درصد برسانیم و به جای احداث باغات جدید به فکر احیا و اصلاح باغات قدیمی باشیم.

گفتنی است؛ شانزدهمین جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با دستور کار ظرفیت بخش باغبانی کشور و توانمندی اتحادیه باغبانی کشور و تشکل‌های زیر مجموعه آن انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =