آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی جهت اجرای عملیات آبخیزداری در سطح استان مصوب شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، شیرزاد نجفی در جلسه شورای معاونین اداره‌کل که در محل این اداره برگزار شد با اشاره به اینکه امسال طرح‌های آبخیزداری در ۱۱ شهرستان استان اجرایی می‌شود، اظهار کرد: پروژه‌های آبخیزداری در قالب عملیات‌های مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی صورت می‌گیرد که این پروژه‌ها می‌تواند نقش مهم و تأثیرگذاری در کنترل فرسایش خاک، ذخیره نزولات آسمانی، تقویت آب‌های سطحی و زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و روان آب‌ها، مقابله با خشکسالی و... داشته باشد.

وی تأکید و سفارش مقام معظم رهبری که فرمودند اگر بخواهیم بحران آب‌وخاک کشور را حل کنیم باید به مسئله آبخیزداری توجه کنیم را مهم برشمرد و افزود: امروز هیچ پروژه‌ای به‌اندازه پروژه‌های آبخیزداری برای استان در اولویت نیست زیرا تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین و کمبود آب در آینده یکی از چالش‌های اساسی استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فرسایش خاک در کشور ۱۶.۷ تن در هکتار است که در لرستان به علت کوهستانی بودن، توپوگرافی، شیب بالای استان و سازندهای حساس به فرسایش، در برخی از نقاط استان مانند کوهدشت و پلدختر فرسایش خاک ۲ برابر میانگین کشوری گزارش شده است.

نجفی فرسایش خاک، فرونشست، زمین لغزش، خشکسالی، کمبود آب و افت آب چاه‌های عمیق در استان را در حال گسترش دانست و گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار، ۵۳۰ مترمکعب آب در مناطق استان ذخیره و بین ۲ تا ۹ تن در هکتار کنترل فرسایش خاک را خواهیم داشت که سوای این، افزایش تولید علوفه، ۴۲ تن ترسیب کربن در هر هکتار، کاهش سیل و... از دیگر مزیت‌های اجرایی عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

وی عنوان کرد: هنر آبخیزداری مدیریت بارش‌ها و کنترل روان آب‌ها و سیلاب‌هاست؛ چراکه کشور ما در کمربند خشک جهان واقع شده و بارش‌ها به‌سرعت تبدیل به سیل و موجب تخریب و فرسایش خاک و در نهایت خسارت به زیرساخت‌های استان و مناطق روستایی و شهری می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان به وقوع سیلاب در استان و در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: تقاضا برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان از سوی مردم، فرمانداران و نمایندگان افزایش یافته، لیکن به علت کمبود اعتبار نتوانسته‌ایم همه درخواست‌های مردم را اجابت کنیم لذا امید داریم اعتبارات آبخیزداری در موعد مقرر به اداره‌کل منابع طبیعی استان تخصیص داده شود تا بلکه بتوان گوشه‌ای از این درخواست‌ها را اجرایی کنیم.

نجفی ادامه داد: سال‌هاست بی‌محابا و باهدف تولید بیشتر محصولات کشاورزی، آب استحصال کرده‌ایم بی‌آنکه برنامه جدی برای بازگرداندن آن به چرخه طبیعت و لایه‌های زیرزمینی داشته باشیم لذا پیشنهاد می‌شود تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها، ادارات و سازمان‌ها که به‌صورت غیرمتعارف از منابع آبی استفاده می‌کنند؛ درصدی از اعتبارات خود را جهت تولید آب و اجرای عملیات آبخیزداری در نظر بگیرند در غیر این صورت دیری نخواهد پایید که دچار تنش آبی شدید در استان خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =