مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در گردشگری پایدار چشم اندازهای طبیعی تخریب نمی شود، گفت: گردشگری پایدار یکی از بهترین رویکردها برای ایجاد مدیریت مشارکتی در احیا و حفظ منابع طبیعی کشور است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، وحید جعفریان روز دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح های بیابانزدایی و کانون های ریزگرد استان البرز که در بیابان های شهرستان نظرآباد و کنار تاغزارهای این منطقه برگزار شد، به موضوع نقش جنگل های دست کاشت تاغ در مقابله با ریزگردها اشاره کرد و افزود: اکنون در کشور بیش از ۳۰ میلیون هکتار منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی داریم که شاید بسیاری از افرادی که در حوزه مدیریت منابع طبیعی فعال هستند آن را به عنوان یک چالش و بحران جدی تلقی کنند.

وی اظهار داشت: فرسایش بادی به معنای این است که تمام زیرساخت هایی را که در یک منطقه ایجاد می کنیم چه جاده ها، چه اراضی کشاورزی و سکونتگاه ها و صنایع تحت تاثیر این معضل و چالش قرار می گیرند.

درس آموخته های ما از دانشی است که در دل تاریخ نهفته است
وی با بیان اینکه این به معنای این است که بایستی تمهیدات لازم را برای مقابله با این پدیده داشته باشیم، گفت: از نیاکان ما و از دوردست ها در تاریخ و فرهنگ ما مباحث مقابله با شرایط سخت بیابانی وجود داشته و بخش عمده ای از درس آموخته های ما از دانشی است که در دل تاریخ ما نهفته است.

جعفریان افزود:منطقه بیابانی در شهرستان نظرآباد استان البرز به ما نشان می دهد که چگونه مردم سختکوش در ادوار گذشته توانسته اند در این منطقه زندگی کنند و در این منطقه حیات خود را ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر یکی از مهمترین چالش های ما این است که چگونه در این مناطق بحرانی فرسایش بادی را کنترل کنیم، تصریح کرد: اکنون در منطقه ای قرار داریم که شاید در اصطلاح به عنوان بمب های خاموش تولید گرد و غبار هستند و در کنار شهر تهران و استان البرز و سایر زیستگاه های انسانی و صنایع است که باید چه کنیم منابع زیست خود را در این شرایط حفظ کنیم.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: این تاغزارها حاصل تلاش افراد سخت کوشی هستند که نشان می دهد در گذشته اینجا با چه مشقتی چشم انداز و چهره این منطقه را اینگونه تبدیل کرده اند و من به عنوان فردی که ۳۰ سال در عرصه های بیابانی فعالیت کرده ام وقتی این چشم انداز را می بینیم خون دل هایی را می بینم که خورده شده و مردم فهیمی که این دستاورد را تولید و حفظ کرده اند.

جعفریان اظهار داشت: امروز شاهد تلاش های بی وقفه همکاران یگان و حوزه های مختلف برای جلوگیری از تخریب و تصرف این عرصه ها هستیم ولی آنچه که اطمینان بخش می کند حفاظت از این تاغزارها را باید با همان درک و فهم و دانش گذشتگان در حفاظت و نگهداری از آن ها را بر عهده جوامع محلی و مردم و سرمایه گذاران و افرادی که در این عرصه حضور دارند بسپاریم.

**گردشگری یکی از کارکردهای مناطق بیابانی احیاءشده است

وی موضوع گردشگری را به عنوان یکی از کارکردها و خدمات مناطق احیاء شده بیابانی مورد توجه دانست و گفت: گردشگری در حال تبدیل شدن به بزرگترین صنعت اقتصادی جهان است.

جعفریان ادامه داد: گردشگری در بخش بیابان می تواند چشم اندازها و ویژگی ها وتجارب منحصر به فردی را برای گردشگران رقم بزند و این صنعت می تواند تاثیرات متقابلی را روی پوشش گیاهی و شرایط اقتصادی و فرهنگی منطقه داشته باشد.

وی اضافه کرد: آنچه که به عنوان گردشگری پایدار از آن یاد می کنیم آنچیزی که باعث تخریب پوشش گیاهی و آلودگی محیط و خراب شدن چشم انداز طبیعی منطقه نشود و آن گردشگری پایدار است که احترام متقابل و ویژه ای را برای جوامع محلی داشته باشد و توجه داشته باشد که افرادی که در این مناطق زندگی می کنند حقوق ویژه ای دارند که گردشگران باید به آن توجه و احترام بگذارند.

جعفریان گفت: تمام این ها ادبیات گردشگری پایدار است که یکی از بهترین رویکردهای ما برای ایجاد مدیریت مشارکتی مناطق احیاء شده است.

وی افزود: امروز شاهد یک اتفاق خوب توسط مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز بودیم که یک ابتکاری است که کم نیست نمونه آن در البرز و این مناطق در صورتی که طرح مناسبی در آن نوشته شود و اجرا شود می تواند یک الگوی بسیار خوب برای سایر مناطق کشور باشد.

گردشگری پایدار از مهمترین راههای مشارکت در احیای منابع طبیعی است

گردشگری پایدار از مهمترین راههای مشارکت در احیای منابع طبیعی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =