کد خبر: 35675
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱
منابع آبخیزداری

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، توسعه پوشش گیاهی امروز امری ضروری در کشور است.

به گزارش روستانیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی - عباسعلی نوبخت روز چهارشنبه در سفر به استان گلستان و در نشست منطقه ای حدنگاری(کاداستر) استان‌های شمالی کشور که با حضور دکتر بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رئیس سازمان امور اراضی، استاندار و رئیس کل دادگستری گلستان و مدیران کل ثبت و امور اراضی استان های گلستان، مازندران، گیلان و اردبیل در گرگان برگزار شد، افزود: به دستور رئیس جمهور باید ظرف مدت ۴ سال، یک میلیارد اصله نهال در کشور تولید و در مناطق مختلف غرس شود.

وی تأکید کرد با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، توسعه پوشش گیاهی امروز امری ضروری در کشور است.
وی تصریح کرد: بدین منظور براساس دستور ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی، در سال جاری تغییرات ساختاری تولید نهال در کشور در نظر گرفته شد و تولید یک میلیارد اصله نهال تا سال افق سال ۱۴۰۵ برنامه‌ریزی شد.

عباسعلی نوبخت ادامه داد: در راستای این برنامه‌ریزی، جهت تولید یک میلیارد اصله نهال سالانه باید به طور متوسط ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شود تا بتوانیم در سال ۱۴۰۵ به تولید یک میلیارد اصله نهال برسیم.

نوبخت نیاز سالانه صنایع چوب کشور را حدود ۵.۵ تا ۶ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: تاکنون ۲۲۰ هزار هکتار عرصه زراعت چوب در کشور انجام شده و نهال‌هایی که قرار است تولید شود باید با محوریت تامین نیاز صنایع چوب در کشور برنامه‌ریزی شود.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت افراد توانمند در کشور و همچنین اصل مهم مشارکت مردمی، افزود: نیروهای توانمند اعم از کارشناسان، متخصصین، مجریان طرح و همچنین عموم مردم باید به صحنه آمده و با عزمی عمومی ازعرصه های منابع طبیعی حفاظت نمایند.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین طی سفر اخیر خود به استان گلستان، ضمن دیدار با مردم و ذینفعان بخش زیارت گرگان و کوهمیان آزادشهر، از پروژه‌های آبخیزداری این دو بخش بازدید کرد.
نوبخت با اشاره به اهمیت اثربخشی این پروژه ها در مدیریت سیلاب گفت: سرمایه گذاری در این پروژه ها از بسیاری از خطرات و آسیب های احتمالی پیش رو جلوگیری بعمل می آورد و خسارات جانی و مالی را به حداقل کاهش می دهد.
وی همچنین اشاره داشت: اجرای پروژه‌ها را باید مردم لمس کنند و به نقطه امیدبخشی برای زندگی برسند.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین گفت: اجرای این پروژه‌ها بدون توجه به نگرش و جامعیت آن نمی‌تواند به نتیجه مناسبی منجر شود و مدیریت جامع آبخیز امری مهم است و باید تصمیم گیرندگان به این باور برسند که به سمت مدیریت جامع در حوزه آبخیز گام بردارند.
ایشان هدف از اجرای پروژه های آبخیزداری را افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از مخاطرات و کاهش خسارات ناشی از سیلاب هادانست.
بر اساس این گزارش، دکتر نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین با استاندار استان گلستان نیز دیدار کرد. افزایش اعتبارات آبخیزداری استان، توجه به اهمیت جنگل کاری و تقویت نهالستان‌های استان از موضوعات مهم دیدارعباسعلی نوبخت با علی محمد زنگانه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =