کد خبر: 35579
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
محمد قربانی

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمانت اجرایی طرح الگوی کشت را بسته‌های حمایتی و تشویقی لحاظ شده در طرح عنوان کرد و گفت: در اجرای الگوی کشت، چیزی به نام تنبیه نداریم و فقط از مشارکت کنندگان حمایت می‌کنیم.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در تشریح جزئیات الگوی کشت محصولات کشاورزی که هفته گذشته رونمایی شد، درباره ضمانت اجرایی این طرح راهبردی تصریح کرد: رویکرد ما اعمال سیاست‌های تشویقی است که بر اساس آن، کشاورزانی که الگوی کشت را اجرا کنند، در دریافت انواع حمایت‌ها و تخفیف‌ها از جمله یارانه‌های کشت و تولید و تخفیف در هزینه‌های آب و برق در اولویت قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح، چیزی به نام تنبیه در نظر گرفته نشده، محروم شدن از بسته‌های تشویقی را پیامد اجرا نکردن الگوی کشت عنوان کرد و گفت: طبق توافق با کمیسیون برنامه و بودجه و قولی که داده اند در لایحه بودجه سال آینده ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه مشخص برای اجرای الگوی کشت در نظر گرفته خواهد شد و علاوه بر این یارانه ها، دستگاه‌های ذیربط نیز مشوق‌هایی طراحی کرده اند.

قربانی افزود: در بسته تشویقی که وزارت نیرو طراحی کرده، کشاورزانی که یک یا چند قلم از ۱۵ محصول راهبردی را کشت کنند، مشمول ۵۰ درصد تخفیف در آب بها می‌شوند و در صورت افزایش بهره وری، تا ۵۰ درصد دیگر نیز می‌توانند تخفیف بگیرند که در عمل، هزینه آب بهای آن‌ها تا صفر شدن پیش می‌رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه هزینه برق نیز طرحی در دست تهیه است که ارقام تخفیف‌های در نظر گرفته شده در آن، بزودی اعلام خواهد شد.

وی افزود: همچنین مواردی مانند یارانه نهاده‌ها و تولید، تخفیف در قیمت کود، کمک‌های فنی و بلاعوض و سایر حمایت‌ها به سمت کشاورزانی که الگوی کشت را اجرا کنند، هدایت خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در پرداخت یارانه تجهیز مزارع به سامانه‌های آبیاری تحت فشار نیز کشاورزانی که محصولات راهبردی را کشت کنند، در اولویت خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =