کد خبر: 35469
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴ میلیون نهال شمشاد در نهالستان های استان تولید می شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، حمید سلامتی صبح امروز (سه شنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱) در جریان بازدید اصحاب قلم و رسانه از پروژه های آبخیزداری استان گلستان و طرح تولید نهال شمشاد در قرن آباد گرگان، اظهار کرد: نهال های شمشاد تولید شده در این روستا برای توسعه فضای سبز، زراعت چوب، جنگل کاری و مرتع استفاده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به اینکه مناطق کوهستانی و جنگلی قرن آباد به عنوان ذخیره گاه مناسب گونه جنگلی شمشاد برای نهال کاری مناسب است، ادامه داد: فصل زمستان زمانی مناسب برای غرس نهال شمشاد است.

وی با تأکید بر اینکه برنامه ریزی شده است تا پایان سال جاری چهار میلیون اصله نهال دیگر در نهالستان های استان تولید شود، افزود: «قنبر ملک شاهکویی» به عنوان یک طبیعت دوست علاقمند روستای قرن آباد برای حفظ شمشاد، ۱۰ هزار اصله نهال این گونه جنگلی را تولید کرده که برای غرس آماده است.

سلامتی با بیان اینکه تولید نهال در استان گلستان با حمایت دولت سیزدهم انجام می شود، خاطر نشان کرد: علاوه بر قرن آباد در نهالستان‌های گرگان، آزادشهر و کلاله اقدام به تولید نهال شمشاد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دوهزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در این استان وجود دارد، تصریح کرد: ذخیره‌گاه‌های سرخدار در «افراتخته» و «سیاه رودبار» در علی‌آباد کتول هر کدام به مساحت ۲۰۰ هکتار جزو بزرگترین ذخیره‌گاه این گونه جنگلی در دنیا و ایران به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، نهال شمشاد که گونه بومی آن به نام «بُوکسوس هیرکانا» شناخته شده است، از طریق بذر و قلمه زدن نیز تولید می شود.

آفت «شب پره شمشاد» به عنوان یک تهدید جدی در سال ۱۳۹۵ وارد جنگل‌های هیرکانی گیلان و مازندران و گلستان شد و بخش وسیعی از ذخیره گاه های شمشاد شمال کشور را در خطر نابودی قرار داد که گلستان به عنوان تنها استان توانست جلوی آسیب این آفت را بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =