کد خبر: 35409
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
زباله

معاون اداره کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران از آغاز اجرای طرح تفکیک زباله در روستاهای استان خبر داد و گفت: فاز نخست اجرای این طرح در ۱۱۰ روستای مازندران آغاز شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سجاد رضایی افزود: پیش از آغاز اجرا، مردم روستاهای مورد هدف از سوی کارشناسان در خصوص چگونگی تفکیک زباله به آنها آموزش داده شد.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه مجری این طرح است، ادامه داد: با شناسایی سه هزار تسهیل گر روستایی آموزش های مورد نیاز در این خصوص به روستاییان ارایه شده است.

معاون اداره کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران گفت: در راستای اجرای این طرح دهیاران موظف به تهیه و استقرار سطل های جداسازی زباله تر و خشک هستند تا روستاییان پس از جداسازی زباله در منازل این زباله های تفکیکی را در سطل های مورد نظر قرار دهند.

رضایی افزود: مهمترین نکته اجرای این طرح امحای زباله های تر به صورت دفن در حیاط منازل است که این شیوه سنتی روستاییان مازندران بار دیگر احیا شد.

به گفته وی، پیش از اجرای این طرح به صورت پایلوت در روستای شوستا در شهرستان رامسر و دارابکلا از توابع شهرستان میاندورود اجرا شد که شاهد کاهش جدی زباله در این مناطق بودیم.

معاون اداره کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه در یک ماه اجرای طرح میزان تولید زباله از ۹۰ تن به پنج تن کاهش یافته است، ابراز امیدواری کرد اجرای این طرح باعث شود تا میزان تولید زباله ها در روستاهای استان دو سوم کاهش یابد.

رضایی میزان تولید روزانه زباله در روستاهای مازندران را ۲ هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد و افزود: با توجه به قرار داشتن روستاها در مناطق جنگلی و عرصه های طبیعی سرریز زباله ها در این مناطق آسیب های زیست محیطی جبران ناپذیری می تواند برای این مناطق ایجاد کند.

وی ادامه داد: در فازهای بعدی طرح تفکیک زباله در تمامی روستاهای مازندران اجرا خواهد شد.

براساس آخرین سرشماری کشور سه هزار و ۶۷۱ روستا در مازندران وجود دارد که بیشتر از ۴۰ درصد جمعیت حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان در روستاها ساکن هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =