زارعی

مدیر جهاد کشاورزی دزفول درخصوص تامین آب کشاورزی منطقه شهیون گفت: آبرسانی به سه هزار هکتار از اراضی شهیون در حال پیگیری است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا احمد، زارعی روز سه شنبه در نشست بررسی مشکلات کشاورزی و منابع طبیعی بخش های شهیون و سردشت در دفتر نماینده دزفول در مجلس افزود: موضوع آبرسانی به اراضی کشاورزی شهیون در حال پیگیری است و مطالعات اولیه آن نیز انجام شده است.

وی افزود: موافقت تخصیص آب مشروط بر انجام مطالعات تکمیلی شده ولی متاسفانه به رغم پیگیری فراوان هنوز اعتباری برای این کار تخصیص نیافته است.

مدیرجهاد کشاورزی دزفول اظهارداشت: سه هزار هکتار از اراضی شهیون که حوالی شهر و دریاچه هستند در صورت اجرای این طرح آبرسانی می‌شوند که با این کار تحول خوبی در منطقه ایجاد خواهد شد.

حساسیتی برای اجرای طرح‌های گردشگری در سردشت و شهیون وجود ندارد

زارعی با اشاره به موضوع گردشگری و تغییر کاربری اراضی بیان کرد: چیزی به نام باغ ویلا در قانون نداریم ولی می‌توان در صورت تعیین محدوده‌ای برای اجرای طرح گردشگری، مجوزهای لازم را اخذ کرد که این موضوع نیز نیازمند تعیین یک نهاد و تشکیلات حقوقی به عنوان متولی است.

وی اخذ مجوز آب را برای اجرای طرح گردشگری ضروری دانست و افزود: برای تامین زمین مشکل خاصی نیست و حساسیت خاصی نیز در مناطق سردشت و شهیون برای اجرای طرح‌های گردشگری وجود ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه اغلب فعالیت‌های اقتصادی، خدماتی و زیربنایی و همچنین جمعیت ساکن شهرستان مربوط به بخش‌های مرکزی و چغامیش است، گفت: بخش‌های شهیون و سردشت بخش عمده‌ای از حوزه جغرافیایی شهرستان را شامل می‌شوند که لازم است به مشکلات آنها رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات این بخش‌ها با حمایت مسوولان ارشد شهرستان قابل حل هستند، افزود: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن درصورت اجرای طرح تفضیلی در شهرهای شهیون و سالند، زمین مورد نیاز به صورت اتوماتیک در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر به مسکن و شهرسازی و زیر ۲۰ هزار نفر به بنیاد مسکن انتقال داده می‌شود.

زارعی گفت: برای اجرای طرح مسکن مهر در زیباشهر به رغم مخالفت وزیر جهاد کشاورزی ولی مسکن و شهرسازی موفق به اخذ سند و اجرای طرح شد.

اختلاف بین اراضی ملی و کشاورزی در سردشت و شهیون چالشی جدی است

مدیر جهاد کشاورزی دزفول اختلاف بین اراضی ملی و کشاورزی را یکی از مشکلات ریشه‌ای این شهرستان دانست و بیان کرد: این مشکل در بخش‌های مرکزی و چغامیش کمتر دیده می‌شود ولی در بخش‌های سردشت و شهیون یک چالش جدی است.

وی افزود: لازم است اراضی قابل کشت هر روستا مشخص و شوراها و دهیاران آنها را تایید و به خدمات کشاورزی ارائه کنند تا خدمات نیز بتواند برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

زارعی بیان کرد: شهرداری‌ها در بحث مالکیت در حوزه شهری متولی نیستند مگر اینکه با مالک خصوصی مصالحه و ملک را خریداری کنند در نتیجه برای پیگیری تامین زمین نمی‌توان از شهرداری انتظاری داشت.

وی با بیان اینکه کاربری‌ها در محدوده قانونی شهر و بیرون شهر تعیین شده‌اند، افزود: برای تغییر کاربری باید اقدامات قانونی لازم انجام شوند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول یکی از موانع رفع مشکلات را متمرکز بودن پروسه‌های اداری در مرکز استان دانست و گفت: بارها موضوع تفویض اختیارات به ادارات شهرستان را با توجه به بهره مندی از فرمانداری ویژه درخواست کرده‌ایم ولی متاسفانه نتیجه‌ای نداشته است.

وی افزود: درصورت محقق شدن این موضوع و تفویض اختیار به شهرستان، ۹۰ درصد مشکلات مربوطه برطرف می‌شوند.

منابع طبیعی برای تسهیل در اجرای طرح‌های دامداری و کشاورزی در شهیون همکاری کند

نماینده شورای شهر شهیون در شورای شهرستان دزفول شغل اصلی مردم شهیون را کشاورزی و دامداری دانست و گفت: مردم شهیون حدود ۲۰۰ سال است که در این اراضی زندگی می‌کنند ولی متاسفانه افراد دارای سند و بدون سند هنگام مراجعه برای اجرای طرح‌های دامداری و کشاورزی مالک شناخته نمی‌شوند.

جمشید فردوسی‌نیا افزود: انتظار می‌رود برای مجوزهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی منابع طبیعی که به عنوان مالک شناخته می‌شود، همکاری لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: مشکل مالکیت این زمین‌ها باید از طریق استشهاد محلی، شورا یا بخشداری برطرف شود تا اهالی برای دریافت مجوز کار تولیدی در ادارات سرگردان نشوند.

این عضو شورای شهر شهیون بیان کرد: برخی زمین‌ها و تپه‌های درون شهر شهیون نیز در اختیار منابع طبیعی هستند و هنگام برنامه ریزی برای احداث پارک و فضای سبز هم با مشکل مواجه می‌شویم.

وی بر لزوم تعیین جایگاه دام‌های اهالی شهیون تاکید کرد و افزود: انتظار می‌رود زمینی برای ایجاد دامپروری خارج از شهر اختصاص یابد.

اجرای طرح‌های آبخیزداری برای رونق کشاورزی در شهیون ضروری است

فردوسی نیا با بیان اینکه اکنون با مشکل خشکسالی مواجه هستیم، گفت: می‌توان با اجرای طرح‌های آبخیزداری این مشکل را تا حدودی برطرف و به رونق کشاورزی منطقه کمک کرد.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان شهیون در بخش کشاورزی افزود: شهیون نیاز به یک شهرک صنعتی دارد و می‌توان در صورت تامین زمین از سوی منابع طبیعی و ایجاد این شهرک صنعتی از مهاجرت مردم جلوگیری کرد.

یکی از اعضای شورای بخش سردشت نیز در این نشست با اشاره به مشکل مالکیت اراضی این بخش گفت: انتظار می‌رود به منظور اشتغالزایی در بخش مالکیت اراضی بازنگری شود.

پیروز هارونی مشکل بیکاری را از مشکلات اساسی بخش سردشت دانست و افزود: دامدار باید در کنار دامداری طرح اقتصادی نیز داشته باشد.

وی با اشاره به جمعیت پراکنده بخش سردشت ادامه داد: روستای چمبره ۱۴۰۰ من زمین کشاورزی دارای سند دارد ولی نزدیک سه هزار و ۵۰۰ من کشت می‌شود که لازم است تجدید نظری در مالکیت این اراضی صورت گیرد.

به گزارش ایرنا مشکلات بخش‌های شهیون و سردشت درخصوص منابع طبیعی و کشاورزی در این نشست بررسی و مقرر شد کارگروه‌هایی برای پیگیری این مشکلات در این بخش‌ها تشکیل شوند.

عمده مشکلات مطرح شده در این نشست، زمین طرح نهضت ملی مسکن، کشاورزی و گردشگری بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =