کد خبر: 35118
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
مدنی

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم برای توسعه مناطق روستایی و محروم برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه مسکن، حمل ونقل، آبخیزداری و آبخانداری و... دارد

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا وسیما، سیدامیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی رئیس جمهور در برنامه صف اول گفت: طبق آمار سرشماری در سال ۹۵، حدود ۲۱ میلیون نفر یعنی ۲۶ درصد از جمعیت کشور در حوزه روستایی زندگی می‌کنند که تقریبا ۲۷ و نیم درصد تولید ناخالص کشور را مجموعه روستا انجام می‌دهد، البته در حوزه تولید ۵۳ درصد است.

او با بیان اینکه یازده هزار روستای معدنی در کشور داریم، گفت:در تقسیم بندی حوزه ناخالص داخلی، تقریباً ۴۸ درصد به حوزه کشاورزی، حدود ۳۵ درصد به حوزه صنعتی و معدنی و حدود ۱۸ درصد به حوزه خدمات اختصاص دارد که، یعنی بخشی از تولیدات معدنی مان در روستاها اتفاق می‌افتد. در حوزه صنعتی و معدنی حدود ۳۶ درصد و در حوزه موضوع خدمات حدود ۱۷ درصد است.

او گفت: ناحیه‌های صنعتی که در مجاورت روستاها قرار دارند روستایی قلمداد می‌شوندو اساساً بیشتر نیروی کارش را روستائیان تشکیل می‌دهند که سهم مجموعه جی دی پی کشور محسوب می‌شود.

مدنی افزود: در حوزه‌های مختلف اتفاقات خوبی در روستاهای کشور افتاده است به طوری که در حوزه برق ۹۵ درصد روستاهایمان کاملا بهره‌مند هستند، در حوزه آب رسانی آمارمان بالای ۸۵ درصد است، روستاهایی هم هستند که دارای تنش آبی هستند لزوماً این نیست که شبکه آبرسانی نداشته باشد، شبکه آبرسانی دارد، اما تنش آبی هم دارد، که این تنش آبی به خاطر مباحث مختلف، مانند نداشتن مخزن درست یا خط انتقال‌های فرسوده‌ای است، در حوزه راه روستایی ۷۸ درصد که نسبت به آمارهای دنیا آمار خوبی است، راه روستایی خیلی جاها نزدیک به ۸۰ درصد راه آسفالت شده است، ۹۰ درصد روستاها لوله کشی گاز شده اند، در حوزه مسکن نزدیک به ۵۰ درصد مسکن در روستاها مقاوم سازی شده است.

او با بیان اینکه دولت سیزدهم برنامه خاصی در حوزه مسکن دارد، گفت: امسال وام‌های ۲۰۰ میلیون تومان با سود مناسب به مسکن روستایی اختصاص داده شده است و به نظر می‌رسد حداقل ۲۰۰ هزار خانه باید در روستا ساخته شود که این عدد قابل توجهی است.

مقاوم سازی ۵۰ درصد از خانه‌های روستایی

مدنی با اظهار اینکه نزدیک به ۵۰ درصد از خانه‌های روستایی مقاوم سازی شده است، گفت: با توجه به اینکه کشور ما درگیر بلایای طبیعی هست، مناطقی که بیشتر درگیر این موضوع هستند میزان مقاوم سازی مسکن مطلوب‌تر است و علت کندی در این بخش، هزینه‌های بالای آن است که بخشی از تسهیلات در بحران‌ها به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود و بخش دیگر هم به دلیل توان پایین اقتصادی روستایی است و یک فرد روستایی توان اقتصادی کمی دارد، این مقدار همراه با آورده‌ای که خود روستایی دارد و منابعی که از محل تسهیلات ارزان قیمت در اختیارش قرار می‌گیرد این روند را مقداری کُند می‌کند.

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور افزود: دولت در حوزه مسکن طرح ویژه دارد، بخشی را خود بنیاد مسکن انجام می‌دهد، بخشی را هم مجموعه‌های جهادی مثل بسیج سازندگی، قرارگاه امام حسن (ع) و مجموعه سپاه تعهد کردند که آن‌ها عمدتاً در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است، که این خود با همکاری نهادهاست، کار مشترکی را بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی، مجموعه کمیته امداد برای مسکن محرومین انجام میدهند این حوزه ها، حوزه‌هایی است که سرعت خوبی دارند. این حتماً شتابش شتاب قابل توجه تری در این دولت خواهد بود به خاطر اینکه تعهد چهار میلیون مسکن در چهار سال را این دولت داده است.

مدنی گفت: فردا (جمعه ۱۵ مهر) همزمان در سراسر کشور باحضور رئیس جمهور ۱۱۷ هزار ۵۹۴ مسکن روستایی بهره برداری می‌شود.

علل مهاجرت روستائیان

معاون توسعه روستایی رئیس جمهور گفت: در حوزه آب مدیریت نادرستی داشتیم و در در موضوع آبخیزداری و آبخانداری خیلی دچار مشکل هستیم و با توجه به اینکه کشورمان کشور خشکی است در مناطق روستایی بیشتر به ساخت مدرسه و مسکن، برق و آب شرب رسانی تو جه کرده ایم، اما اگر با چند طرح آبخیزداری در این مناطق می‌توانستیم آن جا را از لحاظ اقتصادی رونق دهیم، یعنی آب کشاورزی شان را تامین کنیم و شاید این موضوع علت مهاجرت و عدم تعادل توازن جمعیتی روستاها باشد.

او گفت: آمارها نشان می‌دهند که تولید کشور به روستا وابسته است و ما در سال‌های گذشته منابع خوبی برای زیر ساخت‌های تولید و اقتصاد اختصاص نداده ایم و همین عامل می‌تواند یکی از عوامل مهاجرت از روستاها شود و عامل دیگر علاوه بر عامل اقتصادی، عامل فرهنگی است و ما بر عکس سایر کشورهای جهان در حوزه فرهنگ سازی و در حوزه اینکه هویت فرد روستایی باید با سربلندی بگوید من روستایی هستم، کار نکرده ایم، اما در کشورهای غربی سریال‌های ساخته می‌شود که همه چیز را در حوزه روستای خوب نشان می‌دهند و هویت می‌دهند.

مدنی افزود: باید در قوانین دست و پاگیر ساخت خانه روستایی تجدید نظر شود، باید به راه‌های حمل ونقل روستایی توجه شودچرا که نرخ تورم ۴۰ درصد در حوزه شهری بوده، اما در روستا همین نرخ به ۴۴ و نیم درصد رسیده و علت اصلی آن مسایل حمل و نقل است.

اوگفت: دولت سیزدهم با تاکید رئیس جمهور در یکسال گذشته به مسئله اقتصاد روستایی توجه زیادی داشته است و فردا که برنامه روز روستا را برنامه ریزی می‌کنیم یک نمایشگاه فقط در حوزه روستا، عنوان شعار برنامه فردا روز روستای ما عنوانش روستای مولد دانش پایه است.

مدنی اضافه کرد: در حوزه زیر ساخت تولید، آبخیزداری اتفاق خیلی خوبی افتاده که تقریباً سرمایه گذاری هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی که وزارت جهاد انجام داده یک میلیون و یک صد هزار هکتار را آبخیزداری کرده است.

او افزود: طبق برنامه ششم بودجه روستایی و عشایری در قانون بودجه باید تحت پیوست جداگانه تهیه و تصویب شود اتفاق نیفتاده است و ما در شورای عالی جهاد سازندگی نخستین جلسه‌ای که در حضور رئیس جمهور تشکیل شد یکی از مباحث همین بود، ما الان سبد اقتصادی روستا را نمی‌دانیم چیست، یکی از تکالیفی که در شورای عالی جهاد سازندگی شاید با سازمان برنامه اتفاق می‌افتد این است که سال ۱۴۰۱ بدانیم سهم اش چقدر است.

مدنی گفت: در حوزه بودجه محرومیت زدایی از رقم ۱۹ هزار میلیارد تومان، تقریباً ۱۲ هزار میلیارد تومان تخصیص گرفته بود یعنی ۶۰ درصد بودجه را تخصیص گرفته بود منتهی چقدر پیشرفت طرح بوده، ۲۲ درصد، یعنی ۶۰ درصد تخصیص گرفته و ۲۲ درصد پیشرفت داشته و دلیلش هزینه شدن در شهرها بود و امسال دولت تکلیف کرد که باید طرح‌ها در یک سامانه‌ای وارد شود و متناسب با پیشرفت هزینه بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =