کد خبر: 35052
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
طرح هادی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران با اشاره به اینکه تهیه و اجرای طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می شود ، گفت : تاکنون طرح هادی در نیمی از روستاهای استان تهیه و اجرا شده است .

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علی اصغر آسمانی مقدم روز سه شنبه به مناسبت "روز ملی روستا" در بازدید خبرنگاران از طرح های عمرانی در دست اجرای بنیاد مسکن مازندران در روستای اوجامحله ساری افزود: براساس آخرین سرشماری کشور سه هزار و ۶۷۱ روستا در مازندران وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۴۶۵ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و براساس قانون مشمول تهیه و اجرای طرح هادی می شوند.

وی ادامه داد: از این تعداد روستای واجد شرایط اجرای طرح هادی، تاکنون این طرح در یک هزار و ۱۲۹ روستای مازندران تهیه و اجرا شده که برای اجرای آن ها از اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

به گفته مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران هم اکنون نیمی از روستاهای با جمعیت بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت اجرای طرح هادی برخوردار هستند که با تخصیص اعتبارات لازم امیدواریم به شاخص های کشوری در این زمینه نزدیکتر شویم.

آسمانی مقدم با اشاره به اینکه مازندران از لحاظ نعمت های طبیعی جزو استان های برخوردار کشور محسوب می شود، اظهار کرد: در زمینه اجرای طرح هادی ، روستاهای این استان از عقب ماندگی هایی رنج می برند.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری ویژه استاندار مازندران به مقوله و مسائل روستاها کمیته های برنامه ریزی نسبت به این مناطق دقت نظر و توجه ویژه ای اعمال کرده اند که امیدواریم که برای روستاهای استان دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

طرح هادی یا به عبارتی طرح جامع توسعه روستایی از جمله اقدامات مهم برای توسعه و عمران روستاها است، این طرح مصوبه‌ای برای هدایت عملیات سازندگی و آبادانی در روستاها با آگاهی از وضعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن‌هاست.

اساس چنین طرح‌هایی در کشور از سال ۱۳۶۲ و با عنوان روان بخشی روستاها اجرا و در سال‌های بعد به ویژه از سال ۱۳۶۶ از سوی بنیاد مسکن با جدیت پیگیری شد.

طرح هادی در بین تمامی طرح‌های عمرانی بیشترین تمرکز را بر تغییر ساخت فیزیکی روستاها دارد و از سه جنبه دارای اهمیت است نخست اینکه با توجه به زمان آغاز این طرح‌ها تهیه و اجرای آن‌ها بیش از ۲۰ سال سابقه دارد، دوم از آنجا که طرح‌های هادی در مقیاس روستا تهیه می‌شود گستره مکانی آن‌ زیاد است و در تمامی نواحی روستایی کشور می‌توان نمونه‌هایی از آن را یافت و سوم این طرح‌ها محلی ترین و موردی ترین طرح‌هایی است که به صورت مستقیم با اجتماع روستایی ارتباط دارد.

تخصیص ۳۷۵ میلیارد تومان قیررایگان برای اجرای طرح های عمرانی روستاهای مازندران

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران با اشاره به اینکه دولت برای حمایت به اجرای طرح های عمرانی در روستاها قیررایگان می دهد ، گفت : در همین راستا از سال گذشته تاکنون ۳۷۵ میلیارد تومان قیررایگان از طریق اعتبارات ملی به مازندران اختصاص داده شد که از این میزان ۲۰۰ میلیارد تومان سهم امسال این استان است .

آسمانی مقدم عنوان کرد: امیدواریم با اختصاص اعتبارات ملی قیررایگان و نیز اعتبارات استانی و شهرستانی اجرای فازهای بعدی طرح های هادی در روستاها تسریع یابد تا روستاییان از خدمات و مزایای این طرح برخوردار شوند.

وی در ادامه به برنامه های روز ملی روستا در مازندران اشاره کرد و افزود : در این روز قرار است ۱۱ طرح هادی به بهره برداری برسد که برای اجرای این طرح ها بیش از ۱۳ میلیارد تومان اعتباردولتی و مشارکت مردم هزینه شده است.

آسمانی مقدم بهره برداری از ۱۴۵ هزارمین مسکن روستایی مازندران به عنوان دیگر برنامه این روز نام برد و گفت: برای ساخت مسکن در روستاها تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ یکصد میلیون تومان با بازپرداخت ۱۵ و ۲۰ ساله پرداخت می شود.

۱۵ مهر ماه در تقویم کشورمان با عنوان "روز ملی روستاو عشایر" ثبت شده است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =