کد خبر: 350
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
صادرات آبزیان

صادرات انواع آبزیان فراوری شده کشور در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: امسال در هر یک از ردیف های کالاهای صادراتی آبزیان حداقل ۱۸ درصد رشد صادرات داشته ایم. سال گذشته، سهم صادرات آبزیان فرآوری شده در اشکال مختلف مانند کنسرو، ناگت، برگر، ماهی ریز خشک شده و فیله شده نسبت به مجموع صادرات محصولات شیلاتی حدود ۸ درصد بوده است.

وی با اشاره به تولید ۱.۲ میلیون تن انواع آبزیان دریایی و پرورشی در کشور تصریح کرد: از این میزان تولید، حدود ۳۵۰ هزار تن آبزی در کشور فرآوری می شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران افزود: از ۳۵۰ هزار تن آبزی فرآوری شده ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تن فقط مربوط به تون ماهیان صنعتی است که در صنایع کنسرو استفاده می شود، بخشی مربوط به ماهیان ریز شمال و جنوب کشور مانند کیلکا و ساردین است که قسمتی از آن به صورت کنسرو در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد و سایر آن هم به صورت ساده، خشک شده و یا برای تولید پودر ماهی استفاده می شود.

وی ادامه داد: در بخش ماهیان تجاری، برخی از ماهیان کم حجم، صید مشخص دارند مانند ماهیان شیر، انواع حلوا، شوریده و سلطان ابراهیم در چرخه فرآوری قرار گرفته و به صورت فیله، قطعهبندی شده و بستهبندی شده در بازار عرضه می شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار داشت: امسال برای نخستین بار، ماهیان گرمابی مانند کپور نقره ای و کپور معمولی و قزل آلا که عمدتا به صورت تازه خوری مصرف می شدند در چرخه فرآوری قرار گرفتند.

وی گفت: برآوردها نشان می دهد با افزایش تولید داخل، واردات آبزیان کاهش و گرایش واحدهای فرآوری به ماهیان تولید داخل بیشتر شده است.

گلشاهی با بیان این که در حال حاضر ۴۰۰ واحد فرآوری آبزیان در کشور داریم، تصریح کرد: از این تعداد ۱۲۸ واحد در زمینه فرآوری آبزیان به صورت استخوانگیری شده، استیک شده، قطعه بندی و بسته بندی شده فعالیت می کنند.

وی ارزش افزوده در حوزه آبزیان را بسته به نوع فرآورده و تعداد کالا بین ۲۸ تا ۱۴۰ درصد عنوان کرد و اذعان داشت: در گروه آبزیان، محصولات فرآوری شده ارزش افزوده خوبی ایجاد می کند و ضمانت کننده سود زنجیره تولید هستند.

گلشاهی گفت: با این حال در تمام دنیا، مردم تا زمانی که به آبزیان تازه با کیفیت دسترسی داشته باشند کمتر به سمت آبزیان منجمد و یا فرآوری شده می روند و اگر به سمت فرآوری شده ها بروند، محصولاتی را انتخاب می کنند که ویژگی سهولت در مصرف را داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =