آبخیزداری

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: بیش از ۴۰ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در حوزه‌های شهری قرار دارد.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، ابوطالب قزلسفلو روز دوشنبه در این باره به مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی کشور گفت: بر اساس بررسی های انجام شده در ستاد سازمان، از میزان 40 میلیون هکتار وسعت حوزه آبخیز شهری، تاکنون در 12 میلیون هکتار آن مطالعات تفضیلی - اجرایی ، در 6 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و سه میلیون هکتار آن نیز در دست اقدامات و فعالیت های اجرایی قراردارد.
این مسئول دفتر کنترل سیل همچنین تصریح کرد: بارش های امسال 24 استان، 115 شهرستان و 224 حوزه آبخیز کشور را درگیر کرده و سطحی معادل 6 میلیون هکتار را تحت تاثیر سیل قرار داده است.
وی مجموع بارش های سال جاری را 2.5 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: از این میزان 1.5 میلیارد مترمکعب حجم سیلاب بوده است.

قزلسفلو با بیان اینکه در مدیریت سیلاب هدف جلوگیری از تلفات جانی و کاهش خسارت سیل است تصریح کرد: حدود 700 میلیون متر مکعب از این سیلاب ها توسط سازه های آبخیزداری مدیریت شده است و در جاهایی که اقدامات آبخیزداری انجام نشده خسارت های بیشتری به ابنیه، پل ها، تاسیسات و جاده ها و اراضی زراعی و باغی وارد شده است.
وی گفت: بخش زیادی از سازه هایی که ایجاد شده ظرفیت نفوذپذیری خوبی داشته و آب ها را به سفره های زیززمینی هدایت کرده است.
مدیر دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری گفت: اجرای طرح های آبخیزداری با کارکردهایی که دارد می تواند تهدید سیلرا به فرصت تبدیل نماید.
او همچنین یادآور شد: الگوی بارش ها اکنون در جهان دچار تغییر شده و ما باید در کنار انجام اقدامات آبخیزداری خود را با این شرایط سازگار نماییم.
وی همچنین اظهار داشت: در سال جاری مطالعات مناطق مسکونی در اولویت قرار گرفته تا امنیت این مناطق برای جلوگیری از مخاطرات مورد توجه قرار گیرد.
این مدیر کنترل سیل در ادامه گفت: در قانون برنامه ششم توسعه انجام 10 میلیون هکتار آبخیزداری پیش بینی شده که با توجه به اعتبارات تخصیص یافته بیش از 60 درصد آن اجرایی و تحقق پیدا کرده است.
او گفت: مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای طرح های آبخیزداری برای جلوگیری از خسارت سیل و حفظ پوشش گیاهی و حفظ منابع آب و خاک تاکید دارند و اگر تامین اعتبارات لازم انجام شود می توان طی دو برنامه 5 ساله هفتم و هشتم عملیات آبخیزداری را در تمامی حوزه ها به پایان رساند.
قزلسفلو سرانجام در باره لایحه جامع آبخیزداری نیز گفت: سازمان منابع طبیعی نظرات خود را در این باره به وزارت جهاد کشاورزی اعلام نموده تا در مرحله بررسی کمیسیون های تخصصی دولت قرار گرفته و سپس برای تصویب تسلیم مجلس شورای اسلامی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =