بیابان زدایی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از اجرای طرح ترسیب کربن با هدف ایجاد پوشش گیاهی، افزایش درآمد و اشتغالزایی مردم و جلوگیری از فرسایش خاک در سطح استان خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، حمید سلامتی با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در گلستان اظهار کرد: طرح ترسیب کربن برای مقابله با تغییر اقلیم صورت گرفته و یک طرح بین المللی و جهانی است، این طرح در کشورهای مختلف اجرا می‌شود و هدف نهایی آن توانمندسازی جوامع محلی، حفاظت از منابع طبیعی و کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

وی با تأکید بر اینکه باید با اقدامات مختلف گازهای گلخانه‌ای را در جو کاهش دهیم و طرح ترسیب کربن هم در همین راستا است، افزود: این طرح از سال ۱۳۹۳ در پنج روستای حوزه آبخیز تیل‌آباد آغاز شده و تا سال ۹۸ ادامه داشت که پروژه‌های مختلفی اعم از کشت گیاهان دارویی، توسعه صنایع دستی و توسعه باغات مثمر در اراضی شیبدار و کشت یونجه در راستای این طرح اجرایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان متذکر شد: همچنین از سال ۹۶، پروژه‌های مختلفی اعم از کشت گیاهان دارویی، توسعه صنایع دستی و توسعه باغات شیبدار و غیره در ۱۸ روستای گالیکش در بخش چهل چای زیر نظر سازمان UNDP و طرح ترسیب کربن رفت که تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت.

سلامتی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح ترسیب کربن در ۱۸ روستای بخش چهل چای گالیکش، ابتدا دوره‌های آموزشی برگزار شده سپس نهال‌های مثمر در اختیار متقاضیان قرار گرفت، یادآور شد: خوشبختانه با اجرای متمرکز طرح ترسیب کربن و آبخیزداری میزان رسوب و فرسایش در این ۱۸ روستا کاهش یافته است.

وی هدف از اجرای طرح ترسیب کربن را ایجاد پوشش گیاهی، اشتغال و افزایش درآمد مردم بومی برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برنامه سازمان UNDP پنج ساله بود امسال اعتبار جداگانه‌ای برای این امر اختصاص یافت تا شاهد اجرای این پروژه باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در ادامه به رهاورد سفر اخیر رئیس جمهور به استان گلستان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رئیس جمهور نگاه ویژه‌ای به گلستان داشتند و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آبخیزداری اختصاص یافت که در فروردین ماه امسال، ۲۰ میلیارد تومان از این اعتبار برای پروژه‌های سال ۱۴۰۰ تخصیص یافت.

سلامتی اضافه کرد: گرچه استان گلستان یک استان شمالی است اما به دلیل مرز مشترک با کشور ترکمنستان با خطر ورود ریزگرد و بیابان‌زدایی مواجه است لذا رئیس جمهور توجه ویژه‌ای به این بخش داشتند و در سفر اخیر به استان ۱۱۵ میلیارد تومان برای احیای مراتع و بیابان زدایی اختصاص یافت که در سال نخست پنج میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =