کد خبر: 34518
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
سد کوثر

عملیات رهاسازی آب از سد کوثر با دبی ۳۰ مترمکعب بر ثانیه از صبح فردا دوشنبه ۲۸ شهریور انجام خواهد شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، مدیر امورآب منطقه شرق سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: رهاسازی آب از سد کوثر از ساعت هشت صبح فردا دوشنبه با دبی ۳۰ مترمکعب بر ثانیه انجام خواهد شد.

مهدی خواجه‌پور افزود: هم اکنون ۷۶ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر پر است و به منظور بهبود کیفیت آب رودخانه زهره در شهرستان هندیجان برای شرب مردم و احشام آنها، رهاسازی آب از سد کوثر صورت می‌گیرد.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان، از اهالی روستاهای پایین دست سد کوثر و مردم درخواست کرد که در مدت رهاسازی آب از بستر و حریم رودخانه‌های خیرآباد و زهره فاصله بگیرند.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت سد کوثر توضیح داد: حجم حداکثر مخزن ۵۴٧ میلیون مترمکعب، حجم فعلی ۴۳۱ میلیون مترمکعب، دبی ورودی به این سد پنج مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی کنونی ۹ مترمکعب بر ثانیه است.

بر اساس این گزارش، رهاسازی آب از سد کوثر، بر شهر زیدون شهرستان بهبهان و شهرستان هندیجان تاثیر می‌گذارد و موج رهاسازی شده از این سد، در فاصله چهار تا ۶ ساعت به پل خیرآباد (مرز خوزستان و کهگیلویه)، می‌رسد.

سد کوثر بر روی رودخانه خیرآباد در تنگه پادوک و در ۶٠ کیلومتری گچساران احداث شده است. این سد در سال ١٣٨۴ وارد فاز بهره‌برداری شد. رودخانه خیرآباد از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید که در شهر زیدون بهبهان به رودخانه زهره می‌ریزد.

سد کوثر آب آشامیدنی ٢٠ شهر و ٢ هزار روستا با ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر جمعیت را در استان‌های کهگلویه و بویر احمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تامین می‌کند.

این سد تنها سد بتنی در استان کهگلویه و بویر احمد است که در حال بهره برداری بوده است. ۲ سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان در حال ساخت هستند.

همچنین مطالعات سد مارون ۲ در بالاست سد مارون بهبهان انجام شده که در صورت احداث باعث کاهش بیش از پیش آورد ورودی به سد مارون بهبهان می‌شود. این سد با واکنش کارشناسان و فعالان محیط زیست روبه رو شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =