کد خبر: 34499
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
طرح آبخیزداری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فامنین از اجرای بیش از یک میلیارد تومان طرح آبخیزداری در این شهرستان از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، حسن زبرجدی اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال‌جاری یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان طرح آبخیزداری شامل چهار طرح به میزان ۱۲۲۰ متر در سطح شهرستان انجام شده که اجرای این طرح‌ها از نقش موثری در کاهش و جلوگیری میزان فرسایش خاک و افزایش نفوذ آب در خاک برخوردار است.

وی گفت: احداث ۵۰۰ مترمکعب بند سنگی و ملاتی در حوزه آبخیزداری صیدآباد با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی سال ۱۴۰۰، احداث ۴۸۰ مترمکعب بندگابیونی و خشکه چین در حوزه آبخیزداری باباحصاری با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی سال ۱۴۰۰، احداث ۱۸۰ مترمکعب بند سنگی و ملاتی در حوزه آبخیزداری چپقلوبا اعتبارات ۱۵۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی ۱۴۰۰، احداث ۶۰ مترمکعب بند سنگی و ملاتی در حوزه آبخیز آجرلو با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان را می‌توان پروژه‌های آبخیزداری اجرا شده این شهرستان در شش ماه نخست امسال برشمرد.

زبرجدی در ادامه با اشاره به اقدامات منابع طبیعی این شهرستان در بخش مراتع تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون سه فقره تمدید پروانه چرای دام و ۵۲ هزار هکتار کنترل چرای دام و مدیریت و ۱۵ مورد پرداخت حقوق عرفی بهره‌برداران در این حوزه توسط منابع طبیعی شهرستان انجام شده است.

وی همچنین تمدید کل پروانه های تشکیل شده منابع طبیعی فامنین در شش ماهه نخست سال در حوزه حفاظت را ۴۲ پرونده برشمرد و خاطرنشان کرد: طی مدت فوق ۱۷ پرونده اراضی ملی به مساحت ۲۴.۶۸۳ هکتار در شهرستان خلع ید و ۲۱ پرونده به مساحت ۲۳.۶ هکتار تخریب و تصرف شده است.

زبرجدی تعداد پرونده‌های چرای غیرمجاز شهرستان در بخش حفاظت را از ابتدای سال تاکنون چهار پرونده به تعداد ۷۰۰ راس دام دانست و افزود: طی مدت فوق ۱۳۵ گزارش مردمی به منابع طبیعی شهرستان داشته‌ایم که از این تعداد گزارش ها ۶۲ درصد مرتبط با منابع طبیعی بوده است.

وی از ثبت نام ۲۰ شهروند فامنینی در سامانه همیار طبیعت از ابتدای سال تاکنون خبر داد و یادآور شد: طی مدت فوق در زمینه اطفا حریق مراتع با ۲۰ نفر از دهیاران سطح روستاهای شهرستان تفاهم نامه همکاری مشترک انعقاد شده و علاوه بر آن طی مدت پنج ماه نخست سال در حوزه ترویج شش کلاس آموزشی و سه کلاس آموزش پیشگیری و اطفاء حریق با آموزش ۹۴ نفر در این زمینه انجام گرفته است.

زبرجدی با اشاره به ۵۷۰ هکتار اراضی جنگلی و ۱۵ هکتار جنگل دستکاشت در شهرستان فامنین بیان کرد: به علت دشت ممنوعه بودن فامنین و خشکسالی و کمبود آب تقاضایی در ارتباط با زراعت چوب در شهرستان نداشته‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =