کد خبر: 34480
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸
کشاورزی

عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی می‌گوید: ضروری است، تعرفه‌های جدید صادرات محصولات جالیزی تا ۳۰۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایلنا، هاشمی تاکید کرد: تعرفه‌های جدید صادرات محصولات جالیزی ضروری است حتی تا ۳۰۰ درصد افزایش یابد.

طبق برآورد کارشناسان، ۷۰ درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و با توجه به بحران کم آبی در کشور تعرفه گذاری گمرکی برای صادرات محصولات جالیزی باید بر اساس میزان آب بری این محصولات تعیین شود.

خانم باقری نیا کارشناس کشاورزی می‌گوید: برای تعیین تعرفه گمرک محصولات جالیزی، عدد مجازی آب مصرف شده هر محصول، به شرط استفاده از منابع تجدید پذیر باید محاسبه و اعمال گردد.

طبق تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، به منظور جبران صادرات آب مجازی از کشور، نیم درصد از ارزش پایه صادراتی کالا باید پرداخت شود که شامل همه محصولات کشاورزی است.

آقای سینی ساز یکی دیگر از کارشناسان کشاورزی معتقد است: باید نسبت به محصولات مختلف جالیزی، جدول مختلفی از عوارض صادرات مصوب شود، ولی تعرفه برای همه محصولات یک عدد ثابت در نظر گرفته خواهد شد.

البته از نظر برخی کارشناسان: تعرفه نیم درصدی تاثیری در بازدارندگی صادرات این محصولات نخواهد داشت.

با توجه به تعرفه پایین صادرات برای محصولات جالیزی مانند گوجه، خیار و هندوانه که حدود نیم درصد توسط دولت اعلام شده اند کماکان کشت این محصول برای کشاورزان دارای جذابیت است.
ضروری است منابع آب و خاک کشور در خدمت تولید محصولات راهبردی مانند گندم و کلزا باشد و با توجه به شروع فصل زراعی لازم است دولت نسبت به افزایش این تعرفه از نیم به بیش از صددرصد اقدام لازم را انجام دهد تا کشت محصولات راهبردی به تاخیر نیافتد.

شمارش معکوس یعنی کمتر از یک هفته تا پایان مهلت وزارت جهادکشاورزی برای اعلام تعرفه‌های جدید صادراتی محصولات جالیزی باقی مانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =