کد خبر: 34283
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
سیدمجتبی خیام نکویی

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از برنامه ریزی برای افزایش ۱۰۰ درصدی تولیدات شیلاتی تا سال۱۴۰۴ خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، مجتبی خیام نکویی امروز شنبه در نخستین روز از برگزاری رویداد کارآفرینی نوآورانه دانش بنیان و اشتغال آفرین حوزه شیلات با اعلام این مطلب افزود: بر اساس برنامه وزیر جهاد کشاورزی، تولید محصولات شیلاتی باید از ۱.۳ میلیون تن کنونی با ۱۰۰ درصد افزایش به حدود ۲.۶ میلیون تن تا سال۱۴۰۴ برسد.

وی اظهار داشت: برای دستیابی به این هدف باید از کل ظرفیت های پژوهشی، دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان، هسته های فناور، سازمان تات و بخش خصوصی در کشور استفاده کرد.

خیام‌نکویی در همین حال گفت: در راستای افزایش کمی و کیفی محصولات شیلاتی ضروری است دستاوردهای علمی بلافاصله در اختیار بخش خصوصی و اجرا قرار گیرد.

وی افزایش تولیدات بخش کشاورزی از حدود ۱۲۵ میلیون تن به ۱۸۰ میلیون تن تا سال ۱۴۳۰ را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: تحقق این هدف‌گذاری با افزایش بهره وری و گذر از مسیر علم و فناوری ممکن است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از راه‌اندازی نخستین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم خبر داد و گفت: این دهکده فناوری به زودی با مشارکت وزارت علوم و حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در راستای بهبود تولید و حل مشکلات اولویت دار این بخش راه اندازی می شود.

وی تولید غذای سالم، ارزان سازی غذا و تولید غذای با کیفیت را از برنامه های وزیر جهاد کشاورزی عنوان و تصریح کرد: مهمترین ماموریت ما این است که همه اقشار مردم بتوانند محصولات شیلاتی مصرف کنند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به ظرفیت سواحل کشور نیز اشاره کرد و ابراز داشت: تولیدات در بخش شیلات ایران نسبت به کشورهای اندونزی، مالزی و سنگاپور قابل قبول نیست و در این بخش، بهره وری به معنای واقعی باید افزایش یابد و یکی از راهکاره استفاده از ظرفیت های تحقیقاتی است.

وی با بیان این که یکی از مهمترین رویکردهای سازمان تات، بسترسازی برای استقرار شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی است، اذعان داشت: ما ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری پیش بینی کرده ایم که تعداد ۵ دهکده را راه اندازی کرده ایم.

خیام‌نکویی افزود: ۵ دهکده فناوری و نوآوری دیگر را به صورت ماهانه راه اندازی می کنیم.

وی افزود: ما به دنبال احداث ۴ تا ۵ مزرعه نوآوری و فناوری توسط بخش خصوصی نیز هستیم و امیدواریم تا پایان امسال این هدف تحقق یابد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: بهترین راه برای ترویج در بخش کشاورزی، بکارگیری بخش خصوصی است.

وی با بیان این که شورای راهبردی تحقیقات شیلاتی نیز تشکیل شده است، گفت: در راس این شورا، رییس سازمان شیلات ایران قرار دارد.

بنابراین گزارش در جریان برگزاری این رویداد، حکم ریاست شورای راهبردی تحقیقات شیلاتی از سوی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به حسین حسینی رییس سازمان شیلات اعطا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =