پساب آبياري مي‌شود

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین گفت: زیرساخت‌های لازم برای انجام آبیاری مدرن از طریق اجرای انواع سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی در بیش از ۹۰ درصد اراضی آبی شهرستان فراهم شده و امسال هم ۵۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین کشاورزی در دست مطالعه و اجراست.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، منصور خزایی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود شدید منابع و آب‌های زیرزمینی در شهرستان فامنین، مدیریت جهادکشاورزی طی برخی برنامه‌ریزی‌ها تصمیم به تغییر الگوی کشت گرفته است.

وی افزود: کشاورزان باید با شروع فصل زراعی اراضی آبی خود را بیشتر به کشت‌های کم‌آب‌بر پاییزه از قبیل غلات و کلزا اختصاص دهند تا سطح کمتری برای کشت های بهاره که عمدتاً پرآب‌بر هستند، لحاظ شود.

خزایی در ادامه به برخی از اقدامات صورت گرفته توسط کارشناسان پهنه این شهرستان برای آگاهی بخشی و توجه کشاورزان به منظور تغییر الگوی کشت اشاره کرد و گفت: کشاورزانی که بالای ۵۰ هکتار زمین  آبی دارند به‌صورت انفرادی و چهره به چهره با آنها صحبت شده است و در این زمینه توجیه شده ‌اند.

وی همچنین یادآور شد: کشاورزانی هم که بین ۱۰ تا ۵۰ هکتار زمین آبی دارند، از طریق حضور در کلاس های آموزشی و ترویجی از نزدیک با برنامه‌های تغییر الگوی کشت در مدیریت جهادکشاورزی آشنا شدند ضمن اینکه به کشاورزان خُرد و پراکنده هم از طریق ارسال پیامک و یا ارسال پیام در شبکه های مجازی و گروه های مرتبط اطلاع رسانی و آگاهی بخشی لازم به عمل آمده است.

خزایی خاطرنشان کرد: مکاتبات لازم با ائمه جماعات، بخشداری‌ها و دهیاران نیز به منظور اطلاع رسانی لازم در سطح روستاها به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌ها به منظور تغییر الگوی کشت انجام شده است.

وی تصریح کرد: همه روش های فوق کمک می‌کند تا کشاورزان در ابتدای فصل زراعی با توجه به وضعیت منابع آبی که در اختیار دارند طوری برنامه ریزی داشته باشند تا ضمن مصرف بهینه آب از گسترش کشت های آبی هم جلوگیری کنند ضمن اینکه زیرساخت های لازم برای انجام آبیاری مدرن از طریق اجرای انواع سیستم های آبیاری نوین نیز در بیش از ۹۰ درصد اراضی آبی شهرستان فراهم شده و امسال نیز حدود ۵۰۰ هکتار سیستم  آبیاری نوین کشاورزی در دست مطالعه و اجراست.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی شهرستان فامنین، خزایی در پایان بیان کرد: از دیگر اقدامات جهادکشاورزی برای کاهش مصرف آب در اراضی کشاورزی را گسترش سطح گلخانه ها و گسترش کشت گیاهان دارویی می‌توان برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =