کد خبر: 34020
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
واکسن دام

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیش از ۴ میلیون راس دام در زنجان علیه بیماری‌های مشترک بین دام و انسان واکسینه شدند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، محمدباقر حاج‌کاظمی‌ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مبارزه و پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی و مشترک با انسان، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۷۲۵ هزار مورد واکسیناسیون انواع دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مختلف دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان زنجان انجام شده است.

وی با اشاره به واکسیناسیون رایگان برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها قابل انتقال از حیوان به انسان، افزود: جلوگیری از شیوع بیماری‌ها یکی از وظایف اصلی دامپزشکی استان است که خوشبختانه ایمن‌سازی دام‌های سبک و سنگین انجام شده است.

این مسئول با بیان اینکه بیماری بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر کاهش تولید، ضرر و زیان اقتصادی فراوانی را به دامداران وارد می کند، افزود: از این میزان ۲۶۹ هزار و ۲۲۹ راس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.

حاج‌کاظمی بابیان اینکه ۱۰ هزار و ۱۶۱ قلاده سگ صاحب‌دار نیز از سال گذشته تاکنون علیه بیماری هاری واکسینه شدند، ادامه داد: هاری بیماری ویروسی با میزان کشندگی بالا است که مخصوص گوشت‌خواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خون‌گرم پستاندار به طور تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به واکسیناسیون بیش از ۳۵۲ هزار رأس دام شامل گاو، گوساله، گوسفند، بز و تک‌سمی علیه بیماری شاربن از شهریورماه سال گذشته تا به امسال در استان‌ زنجان، اضافه کرد: نام دیگر این بیماری سیاه‌زخم بوده که یک بیماری عفونی و قابل‌ انتقال‌ بین ‌انسان‌ و حیوان‌ است.

وی از واکسیناسیون بیش از ۹۱۵ هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله خبر داد و افزود: آبله بیماری‌ ویروسی حادی است که سبب ایجاد خسارت‌های اقتصادی زیاد و تلفات دامی در گوسفند و بز می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۱۰ هزار و ۸۸۷ مورد تست تب مالت و ۱۲ هزار و ۴۵۷ مورد تست سل انجام شد، ابراز کرد: یک میلیون و ۳۴۵ هزار راس دام سبک از مجموع این دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و یک میلیون و ۳۰۰۰ رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی ایمن‌سازی شدند.

حاج‌کاظمی افزود: اولین کسانی که در معرض خطر و ابتلا به این بیماری هستند، خود صاحبان این حیوانات است، لذا علاوه بر واکسیناسیون سالانه نسبت به ویزیت و چکاپ دوره‌ای حیوانات خود توسط دامپزشکان اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان همچنین به روند اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی در روستاهای استان زنجان اشاره و تصریح کرد: این طرح با هدف مقابله با بیماری نیوکاسل در روستاهای استان با اولویت روستاهای پرخطر و روستاهای حاشیه رودخانه‌ها اجرا و این بیماری در استان به خوبی کنترل شده است.

حاج‌کاظمی بیان کرد: برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی از جمله تب برفکی، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام شامل بروسلوز (تب مالت)، سل، هاری و سیاه زخم، از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دامپزشکی استان زنجان است.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع و ضرورت انجام مایه‌کوبی همه دام‌های حساس، خاطرنشان کرد: همه دامداران برای انجام مایه‌کوبی دام‌های خود با گروه‌های واکسیناسیون بخش‌های دولتی و غیردولتی همکاری کنند تا سطح ایمنی مطلوب را در جمعیت دام‌های هدف ایجاد و از خسارات وارده به دامداران جلوگیری کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =