مدیر تعاون روستایی کرمانشاه

مدیر سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به استقبال خوب کشاورزان از کشت قراردادی محصول در استان، گفت: در پی توسعه 100 هزار هکتاری کشت قراردادی در کرمانشاه هستیم.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، ایرج صفایی امروز(12 شهریور) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته پنج هزار هکتار از اراضی استان از سوی تعاون روستایی استان زیرکشت قراردادی محصول رفت، گفت: در کشت قراردادی نهاده‌های مورد نیاز کشت و نیز بیمه اراضی کشاورزی با تخفیف 20 درصدی برای کشاورزان انجام می شود و در فصل برداشت محصول هزینه های آن از کشاورزان اخذ خواهد شد.

صفایی با اشاره به استقبال خوب کشاورزان از کشت قراردادی محصول در استان، افزود: اگرچه سهمیه استان برای کشت قراردادی در سال زراعی آینده 50 هزار هکتار در نظر گرفته شده، اما در تلاشیم تا این سطح را به 100 هزار هکتار برسانیم.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه در خصوص نحوه اجرای طرح کشاورزی قراردادی از سوی تعاون روستایی، گفت: متقاضیان کشت‌های گندم، ذرت و کلزا بعد از دریافت یک معرفی‌نامه از مراکز جهاد کشاورزی برای دریافت نهاده‌ها شامل بذر، سم و کود به تعاون روستایی معرفی خواهند شد.

وی افزود: در این طرح اگر کشاورزی قصد کشت گندم را داشته باشد، طی قراردادی هر میزان نهاده مورد نیاز به صورت اعتباری و بدون دریافت وجه در اختیار او قرار می‌گیرد و در فصل برداشت از پولی که به او پرداخت می‌شود کسر خواهد شد.

صفایی با اشاره به ضرورت سمت و سو گرفتن کشاورزی کشور به سمت کشاورزی قراردادی گفت: در حالی که بین 40 تا 45 درصد کشاورزی دنیا به کشاورزی قراردادی اختصاص دارد، این آمار در کشور ما فقط دو درصد است.

وی یادآوری کرد: توسعه کشاورزی قراردادی نقش مهمی در افزایش تولید و نیز رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان دارد.


بنا داریم تا آخر سال تعداد روستا بازارهای استان را به هفت مورد برسانیم

صفایی در ادامه با اشاره به در دست احداث بودن روستابازارها در استان، گفت: بنا داریم تا آخر سال تعداد روستابازارهای استان را به هفت روستابازار برسانیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون تنها یک روستابازار در شهرستان صحنه فعال است، گفت: کارهای سخت‌افزاری روستابازارهای دو شهرستان پاوه و اسلام‌آباد غرب به اتمام رسیده و روستابازارهای این شهرها در حال راه اندازی هستند.

 وی با بیان اینکه روستابازارهای دو شهرستان جوانرود و روانسر هم هریک برای دریافت هفت میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی به بانک معرفی شده‌اند، گفت: بنا داریم تا پایان سال دو روستابازار دیگر را در شهرستان های دیگر راه اندازی کنیم.

صفایی با بیان اینکه روستابازارها محصولات کشاورزی را بین 10 تا 15 درصد ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسانند، گفت: راه‌اندازی روستابازارها با هدف حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و نیز حذف واسطه‌ها احداث می‌شود.


سیلوهای تعاون روستایی کرمانشاه ظرفیت ذخیره سازی 1.4 میلون تن گندم دارند 

مدیر سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به رشد 65 درصدی خرید گندم استاندارد از سوی مراکز خرید تعاون روستایی استان در سال زراعی جاری، گفت: در حالی که سال گذشته خرید گندم از سوی مراکز تعاون روستایی استان 32 هزار تن بود، امسال این میزان به 52 هزار تن رسیده است.

وی اضافه کرد: امسال حدود 15 درصد گندم خریداری شده از سوی مراکز خرید در استان کرمانشاه توسط مراکز تعاون روستایی خریداری شده است.

صفایی در ادامه با بیان اینکه سیلوهای تعاون روستایی استان ظرفیت ذخیره سازی 1.4 میلون تن گندم را دارند، گفت: از آنجایی که گندم تولیدی استان در مجموع از 700 هزار تن بیشتر نیست، لذا امکان ذخیره‌سازی تمام گندم تولیدی در سیلوهای استان فراهم است.


 وی تاکید کرد: در هیچ کدام از شهرستان‌های استان کمبود سیلو نداریم و تنها در شهرستان دالاهو کمی کمبود فضا داشتیم که با احداث یک سیلویی 10 هزار تنی و نیز در دست احداث بودن یک سیلوی 10 هزار تنی دیگر مشکل این شهرستان هم حل شده است.


با اجرای طرح "کالابرگ الکترونیکی" بازهم سامانه بازرگام جان می‌گیرد

صفایی در ادامه اشاره‌ای هم به راه اندازی سامانه بازرگام در کشور داشت و گفت: این سامانه در بیش از 20 استان کشور و از جمله استان کرمانشاه راه‌اندازی شد و خدمات رسانی خوبی هم داشت، هرچند با اجرایی شدن طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها عملا خدمات رسانی این سامانه هم به دلیل یکسان شدن قیمت‌ها کمتر شد.

وی ادامه داد: با اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی –که هم اکنون در برخی استان‌ها در حال اجرای آزمایشی است- بازهم سامانه بازرگام جان می‌گیرد و از این سامانه استفاده کاربردی خواهد شد.

صفایی در ادامه با اشاره به اقدامات تعاونی روستایی استان در جهت تهیه میوه شب عید استان در نوروز گذشته، گفت: نوروز گذشته با تامین و توزیع 700 تن سیب و پرتقال دولتی هم از نظر کمیت، هم از نظر کیفیت جزو استان‌های برتر کشور بودیم.


راه اندازی یک بارانداز صادراتی در شهرستان قصرشیرین در دست اقدام است

مدیر سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه سپس اشاره ‌ای هم به دردست اقدام بودن راه اندازی یک بارانداز صادراتی در شهرستان قصرشیرین داشت و گفت: این بارانداز صادراتی شامل قسمت‌هایی مثل انبار، سردخانه و واحد بسته بندی بوده و نقش مهمی در افزایش صادرات استان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این بارانداز صادراتی ظرفیت پنج هزار تنی سردخانه‌ای خواهد داشت، گفت: هم‌اکنون زمین طرح به مساحت سه هکتار خریداری شده است، هرچند عملیات اجرایی پروژه در پی مشکلاتی که بین منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی وجود داشت- که البته این مشکلات در سفر ریاست جمهوری به استان حل شده- هنوز شروع نشده است.

صفایی در ادامه اشاره‌ای هم به آغاز بکار پروژه پرورش ماهی شهرستان کنگاور در هفته دولت امسال داشت و گفت: این پروژه سالانه بین 100 تا 150 تن تولید ماهی قزل‌آلا خواهد داشت و اشتغالزایی 30 نفر شامل 10 اشتغال ثابت و 20 اشتغال غیرمستقیم راه‌اندازی شده و قرار است به بخش‌هایی مثل رستوران و آلاچیق هم مجهز شود.

وی اضافه کرد: برای اجرای این پروژه یک میلیارد و 100 میلیون تومان هزینه شده که 450 میلیون تومان آن از محل اعتبارات دولتی تامین شده است.

صفایی با بیان اینکه 100 درصد سوخت روستائیان توسط شبکه تعاون روستایی می‌شود، گفت: سال گذشته 100 میلیون لیتر سوخت از سوی شبکه تعاون روستایی بین روستائیان استان توزیع شد.

توزیع 2500 تن بذور، 52 هزار تن نهاده دامی، یازده تن سموم کشاورزی و تعمیر 150 دستگاه تراکتور از جمله اقدامات یک سال گذشته مجموعه تعاونی روستایی استان در حمایت از کشاورزان بود که صفایی از آنها یاد کرد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه با بیان اینکه تعاون روستایی استان کرمانشاه 264 تعاونی فعال دارد، گفت: قریب 200 هزار نفر در استان معادل 10 درصد جمعیت استان در عضویت این تعاونی‌ها هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =