کد خبر: 33945
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
ورزش روستایی

توجه خاص دولت سیزدهم به توسعه ورزش در روستاها به سد محکمی برابر خروج نخبگان ورزشی این مناطق تبدیل شده و به استعدادیابی در ورزش قهرمانی کمک خواهد کرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، کاهش جمعیت روستایی و مهاجرت به امید زندگی بهتر در فضای شهری یکی از مهمترین مشکلات کشور در سال‌های گذشته بود. این مشکل ناشی از برنامه‌ریزی‌های خاص دولت ها بود که نگاه یک سویه به توسعه داشتند و روستا در ذهنیت آنان تنها مرکزی برای کشاورزی و دامداری به شمار می‌رفت. در گذشته نام روستا و زندگی در آن با مشاغل سنتی مانند کشاورزی و دامداری گره خورده؛ مشاغلی که از ساکنان این مناطق، مردمان سخت کوشی ساخته است که در طول سال بیشتر یکنواختی در زندگی را تجربه خواهند کرد.

این شیوه از زندگی موجب شده تا مفهوم توسعه در روستا با مدرن کردن کشاورزی و دامداری همراه باشد اما این به معنای توسعه همه‌جانبه نیست بلکه نوآوری در یک یا چند بخش محسوب می‌شود و بخش‌های دیگر همواره در حالت سنتی خود باقی خواهند ماند. بنا به تعریف بانک جهانی؛ توسعه روستایی، راهبردی است که برای بهبود زندگی اقتصادی و اجتماعی روستاییان تدوین شده ‌است. در این شیوه از توسعه هم مسائل اقتصادی و هم مسائل اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

حال اگر ورزش به عنوان یک فعالیت اجتماعی و راهکاری برای گذراندن اوقات فراغت در روستا تعریف شود باید گفت توسعه این مقوله می‌تواند در بخش اجتماعی مورد تاکید بانک جهانی قرار گیرد باید توسعه روستا در بخش اجتماعی شامل ورزش قهرمانی، همگانی و سرگرمی جوانان و نوجوانان در ۲ بخش دختران و پسران نیز باشد.

تعیین متولی توسعه برای روستا

توسعه متوازن و تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور یکی از مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم در یکسال گذشته بوده است. مسوولان دولت سیزدهم در راستای توسعه روستایی نگاه نقادانه و اصلاحی نسبت به سیاست‌های گذشته در قبال مناطق روستایی داشتند و حتی رئیس جمهوری در سفر به استان لرستان گفت: باید مشخص شود چرا روستایی در روستا بند نمی‌شود؟ اقدامات ما، نمایندگان و مدیران باید روستایی را در روستا ماندگار کند. تلاش کنید روستایی در روستا بماند.

این سخن رییس جمهوری یک شعار یا وعده در سفر استانی نبود بلکه مجموعه دولت سیزدهم در راستای سیاست‌های ابلاغی این دولت به دنبال راهکاری برای توسعه همه جانبه روستا بود. یکی از مهمترین این راهکارها تعیین متولی برای توسعه روستایی بود. این راهکار از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم به دولت پیشنهاد شد. این معاونت در اواخر اردیبهشت راهکار خود را به دولت ارائه کرد. با این راهکار «قانون الزام به توسعه متوازن روستایی» به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

جام پرچم؛ جشنواره ورزشی روستا و عشایر

در توسعه متوازن یکی از مهمترین بخش‌ها توجه ویژه به ظرفیت های ورزشی روستا است. ظرفیت‌هایی که می‌تواند نخبگان زیادی را به ورزش ایران و جهان در رشته‌های مختلف معرفی کند. یکی از مهمترین اقدامات وزارت ورزش و جوانان برگزاری جشنواره  مینی‌فوتبال با عنوان جام پرچم بود جامی که معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان از آن به عنوان یک نوآوری در ورزش ایران یاد کرد. سینا کلهر با اشاره به کم توجهی‌هایی که طی دهه های گذشته نسبت به ورزش روستایی صورت گرفته، گفت: در سال‌های گذشته در حوزه ورزش، همه نگاه ها به سمت شهرها بوده و کمتر به ورزش روستاها توجه شده است. در حال حاضر یکی از اولویت های وزارت ورزش، توجه به ورزش در روستاها در کنار شهرها است، چراکه روستاهای امروز ما دیگر آن روستاهای هزار و یا صد سال پیش نیستند، بلکه توسعه یافته و تکنولوژی های جدید به آنجا ورود پیدا کرده است.

یکی از مهمترین اهداف دولت در بخش ورزش ارتقا عدالت ورزشی است، عدالتی که به گواه سینا کلهر در چند دهه گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته و دولت به دنبال پیاده کردن آن به معنای واقعی است. معاون وزیر ورزش و جوانان در افتتاحیه جام پرچم در کرمانشاه گفت: دنبال آن هستیم تا در حوزه ورزش مفهوم عدالت را به معنای واقعی آن در روستاها محقق کنیم، به این شکل که امکانات و فرصت‌های جمعیت شهر نشین را برای جمعیت روستانشین هم داشته باشیم.

 جبران کاستی‌های ورزش در روستا

 بی‌توجهی به ورزش روستا و پیامدهای ناشی از آن موجب شد تا مهاجرت به یکی از مهمترین ابزارهای برای رسیدن به رویای قهرمانی تبدیل شود. تمرکز امکانات ورزشی در مناطق شهری و رشد قهرمانان و نام‌آوران رشته‌های مختلف از شهرها موجب شده بود تا این ذهنیت در جامعه روستایی شکل گیرد که زندگی در محیط روستایی با محرومیت همراه باشد و راهکار فرار از این محرومیت تنها مهاجرت است.

سینا کلهر در اهمیت جشنواره مینی‌فوتبال روستاییان که با نام جام پرچم برگزار شد، گفت: نباید جوانان و نوجوانان به خاطر آنکه تنها محل تولد آنان روستاست از امکانات و موقعیت‌ها محروم بمانند، بنابراین ما بدنبال تحقق عدالت ورزشی در همه نقاط، به‌ویژه در روستاها هستیم. وزارت ورزش و جوانان تلاش دارد که با انجام برخی فعالیت‌های ورزشی در روستاها، عقب ماندگی‌هایی که در حوزه ورزش این مناطق وجود دارد را جبران کند.

همچنین علی احدی مدیر دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در افتتاحیه جام پرچم در استان مرکزی گفت: دولت سیزدهم توجه و نگاه ویژه به روستاها دارد و باید این مناطق بیشتر دیده شود و عدالت آموزشی، ورزشی، سیاسی و اجتماعی در ابعاد مختلف در روستاها حاکم شود.

هویت بخشی به روستا با فعالیت ورزشی

برگزاری جشنواره مینی‌فوتبال جام پرچم و شرکت تیم‌ها با نام و مشخصات روستای خود اقدامی بود که وزارت ورزش و معاونت های زیر مجموعه آن در راستای هویت‌بخشی به ورزش روستایی انجام دادند. نام روستا در این جشنواره دیگر به معنای محرومیت یا محدودیت‌های ناشی از توسعه نامتوازن نیست بلکه نخبگان روستایی مناطق مختلف می‌توانند با تلاش تا بالاترین سطح رقابت‌های صعود کنند و حتی با نام روستا خود در این جشنواره کشوری جشن قهرمانی را برگزار کنند.

همچنین در این جشنواره استعدادیابی لازم انجام خواهد شدو نخبگان روستایی در معرض دید بسیاری از کارشناسان حوزه فوتبال قرار خواهند گرفت و ممکن است این به میان‌بری برای رسیدن آنان به سطح اول فوتبال و فوتسال ایران تبدیل شود.

این همان واقعیتی است که علی احدی مدیر دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان به آن اشاره کرد. وی در اهمیت برگزاری این بازی‌ها گفت: استعدادهای ورزشی بالایی در روستاها وجود دارد که شناسایی و پرورش آنها امری ضروری است و در توسعه موفقیت‌های ورزشی کشور نقش موثری دارد. خیلی از اهداف برنامه‌های روستایی بر این اساس است که روستاها بیشتر از گذشته دیده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =