کد خبر: 33414
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
گندم

معاون اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی از رشد ۴ برابری خرید تضمینی گندم در استان خبر داد و گفت: تا کنون ۱۰ هزار و ۹۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، علی محمدیان اظهار داشت: طرح خرید تضمینی گندم از جمله برنامه‌های مهم دولت در راستای تأمین امنیت غذایی پایدار و حمایت از کشاورزان است.

وی افزود: دلیل خرید تضمینی گندم کاهش وابستگی از خارج کشور است زیرا محصولات اساسی از جمله گندم سهم خیلی مهمی در سفره مردم دارد و دولت سیزدهم هم با انگیزه بیشتری این کار را شروع کرده و افزایش قیمتی که امسال داشتیم گواه بر این موضوع است.

وی بابیان اینکه خرید تضمینی از کشاورزان در کل کشور از حدود اسفند ماه شروع می‌شود، افزود: خرید تضمینی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده و توسط دولت به تبع آن شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان متولی در استان‌ها انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه در سال جاری نرخ خرید تضمینی گندم ۱۰ هزار و۵۰۰ تومان تعیین شد، گفت: دولت هزار تومان هم به عنوان طرح تشویقی در نظر گرفته که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است تا انگیزه‌ای باشد برای افرادی که فروش به مراکز دولتی داشته باشند.

معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی ادامه داد: سال گذشته خرید تضمینی قیمت ۵ هزار تومان بوده است که امسال افزایش ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال قبل دمای زودرس داشته‌ایم و معمولاً هر سال در دهه سوم اردیبهشت ماه خرید تضمینی آغاز می‌شد، افزود: امسال از نیمه اول اردیبهشت ماه استارت خرید در شهرستان نهبندان شروع شد و به تدریج با وضعیت آب و هوایی هر منطقه و سایر شهرستان‌ها هم وارد فاز خرید تضمینی گندم شدیم.

محمدیان بیان داشت: اوج خرید در استان در ماه خرداد و تیر است و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

به گفته وی امسال بیشترین حجم خرید تضمینی گندم مربوط به شهرستان قاین بوده است که با وزن هزار و ۸۶۰ تن و بعد شهرستان نهبندان با وزن هزار و۸۵۰ تن و سپس شهرستان خوسف بوده است.

وی با اشاره به اینکه مراکز خرید با توجه به دستورالعمل‌های شرکت بازرگانی و دولتی صادر می‌شود باید حداقل استانداردهای تعیین شده را داشته باشند، بیان کرد: مراکز تعاونی روستایی بین ۱۷ تا ۱۸ مورد پیشنهاد شده بود که از این مراکز طی بازدیدهایی که انجام شد ۱۵ مرکز تعاونی روستایی مصوب شد.

به گفته وی دو مرکز ملکی متعلق به شرکت غله است که در شهرستان‌های قاین و بیرجند فعال است.

معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینکه در تمامی شهرستان‌ها مراکز خرید وجود دارد، عنوان کرد: میزان خرید تضمینی سال قبل ۲ هزار و۸۰۰ تن بوده است که امسال از ابتدای تحویل ۱۰ هزار و۹۰۰ تن خرید تضمینی گندم در استان انجام شده است.

وی از افزایش ۴ برابری خرید در سال جاری خبر داد و بیان داشت: پرداخت مطالبات کشاورزان با توجه به وزن و خرید انجام شده ۱۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی تصریح کرد: ۱۱۲ میلیارد مطالبات معادل ۸۹ درصد پرداخت شده است و ۱۳ میلیارد باقیمانده که حدود ۱۱ درصد مطالبات را شامل می‌شود پس از تأمین اعتبار پرداخت خواهد شد.

محمدیان ادامه داد: تأمین اعتبارات کشوری است و بر اساس خرید هر مرکز ثبت و به بانک ارسال می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =