کد خبر: 33270
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
طرح آبخیزداری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل گفت: اکوسیستم مناطق خشک و بیابانی دارای شرایط شکننده و حساسی است و مهم‌ترین نقش پوشش گیاهی و تاغزارها در این مناطق حفاظت از آب و خاک است.

به گزارش روستانیوز، سید مجتبی شریفیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پوشش گیاهی و تاغزارها در مناطق بیابانی، مانع برخورد مستقیم باد و آب باران به سطح خاک لخت شده و در نتیجه تخریب و فرسایش‌های آبی و بادی را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند.

وی افزود: شهرستان آران و بیدگل در زمره اکوسیستم بیابانی و تحت هجوم گرد و خاک است و با توجه به تشدید خشکسالی در سال‌های اخیر، حاکمیت فرسایش بادی و تجمع و تحرک تپه‌های ماسه‌ای به تأسیسات زیربنایی و جاده‌های مواصلاتی، فضاهای شهری و روستایی و... خسارات سنگینی را وارد می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل، تصریح کرد: تاغزارها و سایر پوشش‌های گیاهی در منطقه‌های بیابانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین کنترل تاغزارها همواره توسط مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی مورد توجه قرار دارد و نیازمند همکاری همه شهروندان است.

شریفیان تأکید کرد: حضور و اقدام به موقع مأموران منابع طبیعی در سال گذشته باعث شد که با تشکیل ۳۳ فقره پرونده از تصرف ۱۸۰ هکتار از منابع طبیعی جلوگیری شود و همچنین با کشف پنج هزار کیلوگرم چوب قاچاق ۱۷ فقره پرونده در مرجع قضایی رسیدگی شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آران و بیدگل گفت: حفاظت از زمین‌های ملی با جدیت دنبال شده، به‌طوری که در چهار ماه نخست سال جاری، با تشکیل ۱۲پرونده قضایی از تصرف پنج هکتار از منابع طبیعی جلوگیری شده و برای قاچاقچیان ۸۰۰ کیلوگرم چوب تاغزارها، هفت پرونده در دادگستری تشکیل شده است.

وی افزود: حفظ حقوق شهروندان و مبارزه با پدیده تخریب منابع طبیعی نیازمند مشارکت و همکاری مردم است و از همه شهروندان درخواست داریم ضمن تلاش برای حفظ منابع طبیعی هرگونه تخلف را با شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ گزارش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =