کد خبر: 33183
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
ورزش

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی گلستان گفت: این استان در حوزه این هیات ورزشی دارای ۱۵۵ خانه ورزش روستایی است و در یک سال گذشته از شروع فعالیت دوره جدید مدیریتی، ۳۵ خانه جدید احداث شده است.

به گزارش روستانیوز، فرید اصغری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پیش از حضور ما در مجموعه هیات، در کل ۱۲۰ خانه ورزش روستایی در استان وجود دارد، اما برخی از دهیاران و اعضای شورای روستا از آن بی‌اطلاع بودند و زمانی که مدیریت جدید را برعهده گرفتیم، هیچ وسیله‌ای در این خانه‌های ورزش وجود نداشت.

وی بیان کرد: برای سال جاری مجوز احداث ۲۰ خانه ورزش روستایی در استان اخذ شده که تلاش داریم تا پایان سال جاری آنها را به بهره‌برداری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: خانه ورزش روستایی پیش از دوره جدید، دارای میز پینگ‌پنگ، فوتبال دستی و تاتامی بود که ما معتقدیم امکانات این خانه‌های ورزش باید براساس و متناسب با وضعیت، ظرفیت و پتانسیل روستاها تجهیز شوند.

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی گلستان گفت: معتقدیم این تجهیزات در هر روستا باید حالت بومی و متناسب با سلایق جوانان و ورزشکاران آن داشته باشد.

بردن پول به سمت والیبال و فوتبال روستایی اشتباه است

اصغری ادامه داد: نگاه ما در ورزش روستایی، برگزاری مسابقات فوتبال و والیبال روستایی نیست، زیرا این رشته‌ها خود هیات مستقل دارند و حتی معتقدیم این هیات‌ها باید برای کشف استعدادها در این رشته‌ها، در روستاها سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: بردن پول تنها به سمت والیبال و فوتبال روستایی اشتباه است، بلکه باید به سمت احیای بازی‌ها، ورزش‌ها و آداب و سنن روستایی که بر جامعه ساکن در آن مناطق تاثیرگذاری دارند، برویم و استعدادها و ظرفیت‌های روستائیان را در این بخش‌ها کشف و برای رشد و شکوفایی آنها، برنامه‌ریزی نماییم.

وی تصریح کرد: اتحادی که با توجه به وجود ۱۷ قوم در جامعه روستایی استان وجود دارد، در کمتر استانی با این تعداد اقوام ایران زمین مشاهده می‌شود که بتوان ورزش‌ها و بازی‌های آنان را احیا کرد.

برگزاری مسابقات و رشته‌های ورزشی بومی محلی مانند هفت‌سنگ، یک قُل دو قُل، چوب‌کشی و حتی طناب‌کشی در گلستان

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی گلستان گفت: با احیای بازی‌ها، ورزش‌ها و آداب و سنن روستایی در تلاش هستیم تا بتوانیم توریست ورزشی را در این استان برقرار کنیم و معتقدیم بوم‌گردی تنها غذا و رقص نیست و باید در این بخش کارهای بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: بخشی از وظیفه ما در حوزه بانوان است و با توجه به این که جمعیت زیادی از بانوان در روستاها زندگی می‌کنند، می‌توانیم در این بخش کارها و برنامه‌های زیادی را به ظهور و بروز برسانیم.

وی بیان کرد: در گلستان تحصیلکرده‌های ورزشی بیکاری وجود دارند که حاضر هستند در راستای سلامت و ساختار قامتی زنان روستایی در حوزه ورزش بانوان، با این هیات همکاری کنند.

وی به برگزاری برخی مسابقات و رشته‌های ورزشی مانند هفت‌سنگ، یک قُل دو قُل، چوب‌کشی و حتی طناب‌کشی اشاره کرد و یادآور شد: این مسابقات در سطح استان مورد استقبال عموم به ویژه روستاییان و از همه مهمتر مورد توجه بانوان قرار گرفته، بطوری که در مسابقات چوب‌کشی قهرمانی و انتخابی تیم استان، تعداد ورزشکاران بانوان بیشتر از تعداد مردان بود.

رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌هاهی بومی و محلی گلستان گفت: شاید این بازی‌ها و مسابقات بیشتر جنبه سرگرمی و دورهمی خانوادگی داشته باشند، اما برخی از همین بازی‌ها و رشته‌های ورزشی، نه تنها لیگ‌ها و مسابقات داخلی و قهرمانی کشور، بلکه رقابت‌های جهانی، بین‌المللی و آسیایی و حتی المپیکی دارند.

اصغری افزود: در بخش کُشتی، پنج کشتی سنتی در استان فعال است که از جمله آن «کُشتیت سنتی باشال» است که زیرمجموعه این هیات قرار دارد و تلاش داریم تا این رشته از رشته‌های مختلف کشتی را به نام استان خود به ثبت برسانیم.

وی یادآور شد: کشتی گورش که ثبت ملی شده، کشتی با شال نیست و مردم باید با اطلاع‌رسانی که از طریق رسانه‌های رسمی و معتبر از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی انجام می‌شود، تفاوت این رشته‌ها را بدانند و به سمت و سوی رشته‌های بومی استان گرایش داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری مسابقات فوتبال جام پرچم ویژه روستاییان اشاره کرد و گفت: این مسابقات در استان که هزار و ۵۲ روستا دارد، با هزار و ۷۶۴ تیم برگزار خواهد شد و گلستان به لحاظ تعداد تیم‌های شرکت کننده، سومین استان برتر کشور بعد از استان‌های فارس و کرمانشاه هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =