کد خبر: 33174
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
گلرنگ

قیمت خرید تضمینی دانه روغنی گلرنگ در شرایطی هنوز اعلام نشده است که دلالان قیمت بالاتری را از قیمت احتمالی اعلامی به کشاورزان گلرنگ کار پیشنهاد می‌کنند.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ابوالقاسم سوزنچی کشاورز نمونه که ۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی خود را زیر کشت دانه‌های روغنی گلرنگ برده است در خصوص عمل نکردن مسوولانی که گلرنگ را به عنوان الگوی کشت محصولات راهبردی معرفی و آن‌ها را به کشت آن تشویق کرده اند انتقاد و این گلایه را دارد که با وجود برداشت دانه روغنی گلرنگ هنوز قیمت خرید تضمینی آن را اعلام نکرده اند.

به گفته سوزنچی اعلام نشدن قمیت خرید تضمینی و گمانه زنی‌ها در مورد احتمال اعلام خرید دانه روغنی گلرنگ به قیمت کلزا یعنی ۲۳ هزار وپانصد تومان در حالی است که دلالان پیشنهاد خرید هر کیلو ۳۵ تومان را پیشنهاد کرده اند.
این کشاورز نمونه همچنین نداشتن دانش فنی برداشت دانه روغنی گلرنگ و نبود کمباین برای برداشت را از عمده دلایل ریزش ۴۰ درصدی این محصول عنوان کرد و افزود این گلایه بزرگ به مسئولان وارد است که چرا برنامه‌ای را ارائه وکشاورزان را به اجرای آن تشویق کرده انداما برنامه خود را تکمیل نکرده اند.
سوزنچی در بیان اهمیت طرح الگوی کشت دانه روغنی گلرنگ می‌گوید اگر در سال زراعی آینده ۱۰۰ هزار هکتار زمین در استان همدان زیر کشت گلرنگ برود و در هر هکتار ۲۰۰ کیلو گرم دانه روغنی برداشت شود ۲۰ هزار تن دانه روغنی تولید خواهد شد که برای حداقل ۳ ماه مصرف کارخانه روغن نگین غرب که روغن غرب کشور را تامین می‌کند کافی خواهد بود و این موضوع به جلوگیری از خروج ارز منجر خواهد شد.
به گفته سوزنچی کشت ۱۲ محصول راهبردی پیشنهادی مسئولان وزارت کشاورزی برای اقتصاد کشاورزان مفید است چرا که اینگونه محصولات در زمینی که کشت بشوند، چون کشت مستقیم دارند دیگر نیازی به شخم نخواهد بود.
این کشاورز نمونه افزود کشت محصولات جایگزین مانند گلرنگ حداقل ۹۵ تا ۱۸۰ کیلو اوره در زمین ذخیره می‌کند و سال بعد که به خاطر تناوب جای این کشت، گندم و جو کاشته می‌شود دیگر نیاز به کود نخواهیم داشت که این هم به نفع کشاورز و هم به نفع کشور است چرا که کود ارز آور است.
به گفته سوزنچی ضمن اینکه ارزش کودی که در زمین باقی می‌ماند اگر ۱۰۰ کیلو کود اوره باقی مانده باشد معادل ۲۰۰ کیلو کودی است که از بیرون در کشت دیم به زمین می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =