تعاون روستایی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: ۴.۵ میلیون بهره‌بردار کشاورزی و دامپروری عضو شبکه شرکت‌های تعاونی روستایی ایران هستند.

به گزارش روسنا (پایگاه خبری روستانیوز)، حسین شیرزاد امروز در مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت حامی سرمایه اقتصاد وابسته به مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل این سازمان، گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری جهت توسعه و عمران مناطق محروم و دورافتاده و حضور در طرح‌هایی که بخش خصوصی و تعاونی به علت کمبود سرمایه ناتوان از حضور در آن عرصه‌ها هستند، شرکت حامی سرمایه اقتصاد در این مناطق حاضر شده و با استفاده از دانش روز و توان کارشناسان اقدام به سرمایه‌گذاری با هدف ایجاد اشتغال پایدار در روستاها می‌کنند. 

وی افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها در اراضی پایاب سدها و اراضی نوآباد جهت حمایت از کشاورزان خرده‌پا انجام می‌شود و با هدف انتقال دانش نوین و تأمین منابع مالی و کاهش ریسک‌های کشاورزی توسط شرکت حامی سرمایه اقتصاد سپاه انجام می‌شود. 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: ۶ هزار شرکت تعاونی روستایی و کشاورزی با داشتن ۴.۵ میلیون بهره‌بردار عضو و ۲۰۰ هزار عضو هیأت مدیره شرکت تعاونی روستایی به عنوان آخرین حلقه‌های تولید در عرصه‌های روستایی حضور دارند و ۳.۵ میلیون هکتار عرصه کشاورزی برای تولید غلات در اختیار این شبکه قرار دارد.

شیرازد گفت: شبکه توزیع کالای اساسی با داشتن ۳۰۰۰ فروشگاه عرضه کالای اساسی و مصرفی و ۱۸۰۰ شرکت توزیع سوخت مازوت، گازوئیل و ال ان جی و سی ان جی در سطح روستاها در اختیار این شبکه تعاونی قرار دارد و نیز ظرفیت ۲.۵ میلیون تن انبارداری در اختیار شبکه تعاون روستایی برای انجام خریدهای توافقی و تضمینی قرار دارد که اعضای این شرکت‌ها به عنوان مباشر در خریدها نقش ایفا می‌کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه بخش خصوصی دارای سرمایه اندک و ناتوان از پذیرش ریسک‌های سرمایه‌گذاری است، بنابراین شرکت حامی سرمایه اقتصاد وابسته به مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران با تأمین مالی و ورود در عرصه‌های ریسکی سرمایه‌گذاری درواقع یک نظام الگویی ترویجی، تحقیقی و توسعه‌ای در سطح کشور اجرا می‌کند و با امضای این تفاهم‌نامه شبکه تعاونی‌های روستایی با داشتن زیرساخت‌های فیزیکی و نیروی کار می‌توانند، به صورت مشارکتی در این سرمایه‌گذاری‌ها حاضر شوند. 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه هدف شرکت حامی سرمایه اقتصاد سودآوری و منفعت‌طلبی نیست، گفت: با ایجاد اشتغال پایدار در سطح روستاها و ایجاد زنجیره تولید با مشارکت بهره‌برداران محلی، درآمد و اشتغال پایدار در این مناطق ایجاد می‌شود.

شیرزاد تأکید کرد: مشارکت تعاونی‌های روستایی با مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه به صورت مشارکت متناقصه و کاهنده مبتنی بر حمایت است، چون هدف شرکت حامی سرمایه اقتصاد سودآوری نیست، بلکه هدف حمایتی، ترویجی و اشتغال زایی و استفاده از حاشیه سود برای پایداری کسب و کار روستایی است. 

به گفته وی در طرح زنجیره غذایی هم امنیت غذایی و هم سلامت و کیفیت غذا مدنظر است و روش سرمایه‌گذاری شرکت حامی منحصر به فرد بوده که بر پایه تأمین مالی خرد در کشور و توسعه کشت الگویی در بستر تعاونی‌های تولید انجام می‌شود. 

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: با این مشارکت نوعی انتقال تکنولوژی در شرکت‌های سهامی زراعی و کشت و صنعت‌ها و شرکت‌های تعاونی و کاهش مخاطره و ریسک سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که در جهت سیاست محرومیت‌زدایی، حفظ محیط زیست، اشتغال پایدار و جلوگیری از تخلیه روستاها انجام می‌شود. 

به گفته شیرزاد ایجاد بازار تضمینی برای خرید محصولات این شرکت‌ها نقش مهمی در ایجاد پایداری این مشاغل دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =