کد خبر: 32051
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
کشتی

کشتی لوچو از از ورزش های پایه ای، باستانی، بومی و پرطرفدار مازندرانی هاست که در مناطق مرکزی و شرق استان رایج بوده و نام آوران بسیاری چون امامعلی حبیبی و عبدالله موحد ‏را به کشتی آزاد دنیا معرفی کرده است اما عدم حمایت لازم از این کشتی سنتی و اصیل مازندران آن را در خاک مسئولان نشانده و ضربه فنی این رشته ورزشی بعید به نظر نمی رسد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، کشتی لوچو از ورزش های سنتی، باستانی، بومی و پرطرفدار مازندرانی هاست که از زمان‌های بسیار دور، جایگاه خود را در فرهنگ و باورهای ارزشی مردم استان تثبیت کرده ‌است. این ورزش باستانی و پهلوانی در مناطق مرکزی و شرق استان مازندران گسترش داشته و برگزار می‌شود و از مشهورترین لوچوکارهای مازندرانی می‌توان به کشتی‌گیران صاحب نام و نوابغ کشتی ایران و جهان، «امامعلی حبیبی» و «عبدالله موحد» اشاره کرد.

هرچند کشتی لوچو با همه امکانات حداقلی خود کماکان به دلیل اینکه یک ورزش پایه در رشته ورزشی کشتی است در مازندران جایگاه و ارزش داشته و مستمر دنبال و برگزار می شود اما کمبود اعتبارات به این رشته ورزشی که بصورت کمیته ای در استان مدیریت می شود، چالش های متعددی را برای برگزار کنندگان و ورزشکاران این رشته اصیل و پرطرفدار مازندرانی ایجاد کرده است.

پای درد و دل پیشکسوتان

احمدعلی عباسی که از سال ۶۹ فعالیت ورزشی خود را در کشتی لوچو در شهرستان سوادکوه آغاز کرده و همینک در این رشته فعال است در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کشتی لوچو به خاطر قدمت و سنتی بودن به مانند کشتی با چوخو در خراسان است.

عباسی با تشریح برخی از جذابیت های این رشته ورزشی گفت: در زمان مسابقه کشتی لوچو اگر عضوی آسیب ببیند، با حرکت جوانمردانه، حریف مقابل با قسمت آسیب دیده کاری ندارد و مراقب است تا به عضو آسیب دیده حریف خود نزدیک نشود.

وی با اشاره به اینکه لوچو پایه و مقدمه در تمام رشته های کشتی است تاکید کرد: با توجه به این امر نیاز به حمایت مسئولین از این رشته ورزشی ضروری است. همچنین اعطای اعتبارات ورزشی تنها راه احیای کشتی لوچوست.

ارسلان حمیدی دیگر پیشکسوت کشتی لوچو در شهرستان سوادکوه در گفت و گویی کوتاه با ایسنا از وجود بیش از ۱۰۰ ورزشکار در این رشته ورزشی در شهر زیرآب این شهرستان یاد کرد و با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد رنجبر صفری از پهلوانان کشتی سوادکوه گفت: هم اکنون جوان جویای نامی بنام سینا خلیلی در رده سنی خردسالان و نونهالان در سطح شهرستان سوادکوه و استان مازندران توانسته جا پای بزرگان رشته گذارد و قهرمان شود.

حمیدی با توجه به قدمت و پایه ای بودن این ورزش خواستار اعطای تسهیلات کافی برای رسیدگی به زیرساختهای ورزشی و اجرای مسابقات و برنامه هایی برای آگاهی و آموزش ورزشکاران این رشته شد و تاکید کرد: با این حمایت ها می توان شاهد پرورش قهرمانان ملی در رشته های کشتی آزاد و فرنگی بود.

مسئولین این ورزش در سوادکوه نیز از عدم حمایت مسئولان از این رشته اصیل استان گلایه دارند.

حسن گودرزی، رئیس ورزش بومی و محلی شهرستان سوادکوه با بیان اینکه ورزش لوچو از قدیم در وزن های سبک و سنگین انجام می شد تاکید کرد: در ورزش لوچو هیچ اسپانسری وجود ندارد. بنابراین از مسئولین تقاضامندیم به دلیل طرفداران بسیار زیاد این رشته، حمایت کافی از این ورزش بومی و اصیل مازندرانی انجام گیرد.

ناصر اسماعیل پور مسئول کمیته ورزش لوچو شهرستان سوادکوه نیز می گوید: قدمت ورزش لوچو بسیار زیاد است و در گذشته با دادن جوایزی برگزار می شد و درحال حاضر با قوانینی که این ورزش دارد و با توجه به آیین نامه هایی که موجود است داوران قضاوت می کنند.

نبود حمایت مادی و معنوی از کشتی باستانی لوچو

محمدعلی مرادی مسئول و دبیر کمیته کشتی لوچو استان مازندران نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کشتی لوچو زیر نظر هیئت ورزشی روستایی و بومی و محلی استان و زیر نظر فدراسیون بازی های بومی و محلی کشور است که به صورت کمیته اداره می شود. میدان مسابقه این ورزش دارای سه حلقه است که میدان اول ۱۲ متر، میدان دوم ۶ متر و میدان سوم ۴ متر طول دارد.

مرادی که حدود ۸ سال به عنوان دبیر کشتی لوچو مازندران فعالیت دارد درباره ارزش و اهمیت این ورزش گفت: کشتی آزاد مدیون لوچو است زیرا فنون ردوبدل شده در کشتی لوچو در کشتی آزاد وجود داشته و بر مهارت کشتی گیران تاثیرگذار است.

وی افزود: مسابقات کشتی لوچو در اندازه های خرد حداقل با ۱٠٠٠ تماشاچی برگزار می شود و وقتی کشتی گیر در سن نوجوانی وارد میدان لوچو می شود ترس و دلهره وی از بین می رود و برای میادین بزرگتر و کشوری آمادگی پیدا می کند.

دبیر کشتی لوچو استان مازندران قهرمانانی نظیر حسن یزدانی، کامران قاسم پور، مسعود اسماعیل پور و رضا یزدانی را دست پرورده لوچو دانست و تاکید کرد: همه این قهرمانان ملی کار خود را از کشتی لوچو آغاز کردند و خروجی آنان قهرمانی و ایستادن بر سکوی جهانی است.

مرادی از برگزاری بیش از ۲۰ میدان کشتی لوچو در سطح استان مازندران از ابتدای سال تاکنون خبر داد و افزود: حمایت کشتی لوچو باید توسط مسئولین، نهادها و ادارات ورزش شهرستان ها انجام شود.

وی افزود: قدمت ورزش لوچو به ۱۳٠٠ سال پیش برمی گردد و احیای آن باید با حمایت مسئولان شهرستانی و استانی انجام شود اگر امروز شاهد اجرای دوباره این ورزش هستیم توسط تبلیغاتی هست که شرکت ها برای تبلیغ برندهای خود انجام میدهند، اما وظیفه ما مسئولان است که برای قدمت این ورزش کهن که نسل هایی بسیاری را طی و معرفی کرده تلاش داشته باشیم.

مسئول و دبیر کمیته کشتی لوچو مازندران خواستار حمایت مادی و معنوی از لوچوکاران و ارتقای این سَبک کشتی به عنوان یک ورزشی بین المللی شد و تصریح کرد: همانطوری که در کشتی با چوخه زنان می توانند به تماشای ورزش بنشینند در لوچو نیز زنان در میادین جهت تشویق کشتی گیران خود حضور پیدا کنند.

مرادی با بیان اینکه بیشترین مسابقات لوچو در بابل برگزار می شود درباره پوشش و لباس لوچو اظهار کرد: در قدیم بسته به سلیقه برگزار کنندگان و شرایط و موقعیت منطقه، نوع پوشش متفاوت بود، در برخی مناطق کشتی گیران با شورت خانگی مسابقه می دادند، در جایی دیگر با یک شلوارک تا زانو و کمربند بزرگ بر بدن انجام می شد اما امروز همانند لباس کشتی پوشش مخصوصی دارد که تقریبا غالب اعضای بدن پوشیده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =