کد خبر: 31942
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
تقوی-مرغداری

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور با اشاره به زیان روزانه بیش از ۱۱۰ میلیارد تومانی مرغداران گفت: یکی از مطالبات مرغداران برای تأمین مستمر مرغ مورد نیاز بازار، اصلاح قیمت مرغ است.

به گزارش روستانیوز، حبیب اسدالله‌نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور امروز (دوشنبه، ۲۰ تیر) با حضور در برنامه «میز اقتصاد» با اشاره به علت روند افزایشی قیمت مرغ گفت: نرخ مصوب اعلامی ستاد تنظیم بازار برای مرغ زنده و گرم غیرکارشناسی، غیرفنی و مغایر با آن چیزی است که در قرارگاه امنیت غذایی اتخاذ شده است. 

وی افزود: این نرخ اعلامی موجب زیان تولیدکننندگان شده و مورد تأیید اتحادیه مرغداران نیست.

دیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور گفت: یکی از مطالبات مرغداران برای آنکه تولید مستمر و پایدار باشد و مرغ مورد نیاز بازار تأمین شود، اصلاح قیمت مرغ است چرا که هم‌اکنون مرغداران روزانه بیش از  ۱۱۰ میلیارد تومان زیان می‌دهند.

حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرایی شدن طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها از تاریخ ۲۲ اردیبهشت، طبق برآورد‌ کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی از قیمت تمام شده مرغ زنده و تخم‌مرغ، قیمت‌ها در مراکز عمده فروشی و خرده فروشی تعیین شد که باید براساس آن اعمال شود.

تأمین نهاده‌های دام و طیور تا پایان تیرماه

وی بیان کرد: مقرر شده نهاده‌های دام و طیور تا پایان تیرماه در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق مصوبه سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکنندگان، قیمت مرغ برای مصرف‌کننده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است که در میدان بهمن عمده قیمت مرغ زنده ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان بود و طبق این قیمت خرده فروش مجاز به افزایش ۱۰ درصد است.

وی بیان کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، بازرسان وزارت جهاد کشاورزی و اصناف بر بازار نظارت دارند و با واحدهای صنفی که بالاتر از نرخ مصوب گرانفروشی داشته باشند، برخورد می‌شود.

حمیدرضا کاشانی، رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گفت: در تولید تخم‌مرغ با مشکلی مواجه نیستیم و تأمین تخم‌مرغ به اندازه کافی و متناسب با نیاز کشور تولید می‌شود.

وی بیان کرد: واحدهای صنفی در دو ماه گذشته تخم‌مرغ را با کمتر از قیمت مصوب به فروش می‌رساندند به عنوان مثال یک واحد صنفی که روزی پنج تن و نیم تولید داشته در خردادماه هزینه‌‌های تولیدش ۷ میلیارد تومان شده و در مقابل ۴ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان فروش داشته است یعنی حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان ضرر پرداخت کرده است. طبق قول مسئولان اول شهریور باید قیمت‌ها اصلاح شود چرا که در غیراین‌صورت انگیزه و تداوم تولید از بین خواهد رفت.

مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در عرضه تولید کلان محصولات لبنی مشکلی نداریم، گفت:  وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت و انجمن لبنیات متعهد شدند، تعداد چهار قلم کالای تنظیم بازاری (شیر یک لیتری کم چرب، شیر نایلونی ۱.۵ درصد چربی ۹۰۰ گرمی، ماست دبه ۲.۵ کیلوگرم و پنیر UF چهارصد گرمی) را با قیمت مصوب در سطح بازار و خرده‌فروشی به اندازه کافی تأمین کنند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه ۱۴۰۰/۰۴/۰۴ قرارگاه امنیت غذایی مقرر شده بود که حداقل ۵۰ درصد این چهار قلم کالا در بازار موجود باشد و به‌صورت پلکانی محصولات به بازار عرضه شود تا هم کالاهای با قیمت تنظیم بازاری در بازار موجود باشد و هم تولیدکنندگان متضر نشوند.

سید محمدرضا بنی‌طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی بیان کرد: سفارش و خط تولید براساس تقاضای بازار انجام می‌شود و شما نمی‌توانید از تولیدکننده درخواست کنید، سفارشی را تولید کند که تقاضایی برای آن وجود ندارد.

وی گفت: حدود ۳۰ درصد تقاضای بازار به این چهار قلم کالا اختصاص دارد که از این مقدار، حدود ۲۰ درصد تقاضا برای پنیر است.

بهنام نیک‌منش معاون بازرسی و نظارت اصناف کشور گفت: تمام واحد‌های صنفی از قبیل لبنی، خواربار، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اذعان دارند همه نوع محصولاتی که شرکت‌های تولیدی، تولید می‌کنند را به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

وی افزود: طبق گزارش بازرسان، این چهار قلم کالا به‌صورت محدود در سطح بازار عرضه و حتی تولید می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =