کد خبر: 31866
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۲
رئیسی

رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید راه های ماندگاری روستاییان در روستاها را بررسی و فراهم کرد، افزود: هر جا که لازم باشد باید وارد عمل شد و در این زمینه دولت و بانک‌ها خود را موظف به پرداخت تسهیلات به کشاورزان بدانند.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، رئیس جمهور در دیدار با نخبگان، علما و خانواده شهدا و جانبازان شهرستان سقز گفت: برخی روستاییان علت عدم ماندگاری خود در روستاها را به صرفه نبودن کار کشاورزی اعلام می کنند و این موضوع باید هر چه سریع تر برطرف شود.

وی ادامه داد: دولت و همه مسئولان و دست اندرکاران از جمله بانک‌ها باید اقدامی را در پیش بگیرند که کشاورزی برای روستایی به صرفه باشد و یکی از راه های آن اختصاص تسهیلات به روستاییانی است که در روستا کار تولید و کشاورزی انجام می‌دهند.

فراهم بودن بازار فروش محصولات کشاورزی، حمایت از کشاورزان و پرداخت تسهیلات به آن ها از جمله راهکارهایی بود که به گفته رییس جمهور می تواند از مهاجرت روستاییان به شهرها شود.

آیت الله رییسی اضافه کرد: فعال شدن اقتصاد روستا در استان های با قابلیت بالای کشاورزی باید با جدیت دنبال شود و دولت سیزدهم مصمم به اجرای آن است.

لزوم فراهم کردن بهره برداری درست از منابع خدادادی کردستان

رییس جمهور کشورمان در ادامه با بیان اینکه کردستان منابع خدادادی بسیاری دارد، تاکید کرد: تنها باید زمینه بهره برداری درست از آن را فراهم کرد.

آیت الله رییسی افزود: یکی از مسائل کردستان مسئله آب آشامیدنی است که با وجود منابع آبی بسیار در استان، نباید به عنوان دغدغه مردمی مطرح باشد و به همین دلیل در مصوبات سفر امروز این مسئله بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه سقز مرزبان امین کشورمان است و نقش مرزبانی خود را به خوبی ایفا کرده است، تاکید کرد: شجاعت، اخلاص و از خودگذشتگی این مرزبانان غیور در نزد ملت ایران نمره قابل قبولی گرفته است.

رییس جمهور اضافه کرد: این جان فشانی و ایثارگری می‌طلبد که فرصت‌های جدیدی در این شهرستان با بهره برداری از مرز ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه زمینه‌های خدادادی گردشگری در نقطه به نقطه کردستان وجود دارد، تنها وظیفه دولت در این راستا را فعال کردن اقتصاد گردشگری برشمرد تا به وسیله آن زمینه اشتغال برای جوانان کردستانی فراهم شود.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تمدن، تاریخ و مدنیت سقز زبانزد است، افزود: در قله‌های تاریخ این سرزمین، دفاع جانانه این مردم از کشور، انقلاب و ارزش‌های آن نقش بسته است.
آیت الله رییسی خطاب به نسل جوان و نوجوان کردستان گفت: پدران و مادران شما در این سرزمین حماسه آفریدند و جانانه از وطن و انقلاب دفاع کردند و مرزبانان امینی برای کشور بودند و برای همین جایگاه والا و منزلت ویژه‌ای در وطن برای مردان و زنان این خطه قائل هستیم.
رییس جمهور گفت: سقز در دفاع مقدس در خط مقدم جبهه بود این خط را مردانه حفظ کرد که تصدیق این گفته تقدیم ۲ هزار شهید در این شهرستان است.
آیت الله رییسی از جانبازان، خانواده ایثارگران و شهدا و نیز فرهیختگان، اساتید نخبگان، ماموستا‌ها به عنوان چهره‌های نقش آفرینی یاد کرد که باید این نقش آن‌ها همواره یادآوری شود.
روشنفکران واقعی مروج فرهنگ غربی نیستند
رییس جمهور با تاکید بر اینکه روشنفکران جامعه کسانی نیستند که مردم را به فرهنگ غربی فرا می‌خوانند، افزود: روشنفکران واقعی کسانی هستند که جامعه و نیاز جامعه را خوب بشناسند، برای رفع نیاز جامع آماده خطر کردن باشند و خود را برای نقش آفرینی در جامعه آماده کنند.
وی یادآور شد: شهیدان بهترین روشنفکران جامعه بودند چرا که جامعه را خوب شناختند و برای نقش آفرینی از جان خود گذشتند.
رییس جمهور به صاحبان قلم، اندیشه، فکر و رسانه پیشنهاد کرد که این همه رشادت را به تصویر بکشند و آن را برای آیندگان هم بازگو کنند.

وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کردستان و در سقز به برکت انقلاب تلاش‌های بسیاری انجام گرفته و چهره استان در تمامی بخش ها، روستا‌ها و شهر‌ها متفاوت شده است.

آیت الله رییسی اضافه کرد: تلاش‌های بارزی در قسمت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی انجام گرفته است، اما با گذشت ۴۳ سال و با وجود انجام همه این خدمات قابل تقدیر، هنوز مشکلات و کاستی‌هایی به چشم می‌خورد که باید دولت، فرهیختگان و همه مردم استان برای رفع این محرومیت‌ها تلاش کنند.

وی درباره سفر‌های استانی نیز گفت: می‌توانستیم در تهران بنشینیم و با دیدن فیلم و مستندات برای استان تصمیم گیری کنیم، اما در بازدید‌های میدانی باید با مسائل مردم آشنا شد و با بررسی مشکلات راهکار‌های برون رفت از آن را با حضور کارشناسان ارزیابی و بهترین راهکار‌ها را برگزید و بر پیگیری آن مصمم بود.

تأکید رییس جمهور بر استفاده از ظرفیت‌های کردستان

آیت الله رییسی تاکید کرد: در کردستان ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم و اگر درست شناسایی و از آن بهره برداری شود، می‌توان اقتصاد کشاورزی، اقتصاد معدن، اقتصاد گردشگری، اقتصاد در فضا‌های دیجیتال را فعال کرد و به اشتغال کمک کرد.

رییس جمهور بیان کرد: هنر ما این است که از این ظرفیت‌های خدادادی که بخش عمده آن عبارت از نیروی انسانی توانمند و کارآمد است، به بهترین شیوه استفاده کرد.

آیت الله رییسی اظهار کرد: زمینه اشتغال در کردستان فراهم است و باید از ظرفیت‌های موجود آن برای ایجاد اشتغال بهره گرفت که یکی از کار‌های محوری، اما در این سفر این است که بتوانیم تولید و اشتغال را در استان فعال‌تر کنیم.

وی یکی از ضعف‌های موجود را طرح‌های نیمه تمام و رها شده در استان دانست و افزود: ممکن است این طرح‌ها به ظاهر افتتاح شده باشند، اما در عمل مورد بهره برداری مردم قرار نگرفته است.

رییس جمهور ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که ظاهرا افتتاح شده، ولی به سرانجام نرسیده فرودگاه سقز است که از مصوبات سفر این است که هر چه سریعتر این فرودگاه تکمیل شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =