کد خبر: 31742
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
علم الهدی

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر لزوم ایجاد امکانات رفاهی بیشتر در روستاها گفت: باید مساله تامین شغل پایدار در روستاها و اشتغال متناسب با فرهنگ روستاییان مد نظر قرار گیرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، آیت الله سیداحمد علم الهدی روز سه شنبه در همایش دهیاران شهرستان مشهد در تالار قدس حرم مطهر رضوی  رفع مشکلات اصلی روستاها را خارج از حوزه مدیریت استان دانست و اظهار داشت: برق، آب و تلفن جزو نیازهای درجه ۲ روستاییان محسوب می شود چرا که روستاها قبلا نیز بدون بهره داشتن از این امکانات به صورت آباد فعالیت داشتند، زیرا دغدغه و نیاز اصلی روستاها درآمد پایدار و معیشت است.

وی گفت: اداره منابع طبیعی چرای دام را در برخی مناطق ممنوع اعلام کرده است و در شرایطی که دامداری شغل آبا و اجدادی روستاییان بوده، اکنون با قُرق و منع چرای دام مواجه شده اند و حال آنکه همان مراتع برای چرا به دامدارانی از دیگر استانها واگذار می شود و این مساله دامداری روستاها را مختل کرده است.

امام جمعه مشهد افزود: اینگونه قراردادها و مقررات، آسایش را مردم روستاها گرفته است، این گونه برنامه های غلط و ندانم کاری ها بعضا معیشت را در یک روستای ۵۰۰ ساله از بین می برد و ضروری است جهاد کشاورزی و دیگر دستگاهها موضوع را بررسی کنند تا روستاییان مظلوم واقع نشوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در برخی روستاهای مشهد اختلاط اجتماعی ساکنان بومی با مهاجران خارجی به صورتی درآمده که بافت اصلی و همگن روستاهای شرقی را برهم زده است و گاهی دیده می شود که جامعه روستایی بافت صمیمی و یکدست خود را از دست داده است.

آیت الله علم الهدی گفت: این عارضه اجتماعی نتیجه تحولات سیاسی در کشور همسایه است و البته دخالت دستگاههای اجرایی در آن نیز کار صحیحی نیست و نه تنها کار را به نتیجه نمی رساند که بر دامنه مشکلات می افزاید.

وی گفت: در این خصوص باید خود روستاییان با حرکتی جهادی، اقدام کرده و از فروش خانه و زمین خود به افرادی که با فرهنگ آنان بیگانه هستند، پرهیز کنند تا بافت روستاها به هم نخورد و پیامدهای نامطلوب آن گریبانگیر آنان نشود.

امام جمعه مشهد در خصوص کوچ روستاییان به شهرها، گفت: شما روستاییان باید در داخل خود مدیریت داشته باشید، به یقین هجرت یک خانواده از مرکز فرهنگی روستا و حضور در فضای غریبه حاشیه شهر، زندگی با ارزشی را برای شما رقم نخواهد زد.

وی تاکید کرد: باید به مردم روستا تفهیم شود که این هجرت نباید صورت گیرد تا چهره فرهنگی و اجتماعی روستا به هم نریزد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =