کد خبر: 31357
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد از منابع آبی استان از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود، بیان کرد: برآورد ما این است که حدود ۵۰۰ روستا در استان زنجان دچار مشکل تنش‌آبی در فصل تابستان باشند.

به گزارش روستانیوز، علیرضا جزء‌قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سد تهم تأمین‌کننده ۵۰ درصد از آب آشامیدنی شهر زنجان است، اظهار کرد: ورودی آب سدهای استان به طور میانگین حدود ۵۰ درصد کاهش داشته و میزان روان‌آب‌ها نیز با کاهش مواجهه شده است.

وی با بیان اینکه روان‌آب‌ها باید در داخل خاک نفوذ کرده و سفره‌های آب زیرزمینی را تامین کنند، اما عدم وجود روان‌آب‌ها، سبب تشدید خشکی و پائین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی شده است، افزود: بارندگی در بلندمدت امسال ۲۸ درصد بوده و بارندگی به نسبت سال گذشته با کاهش مواجه شده است.

این مسئول ادامه داد: ما با کمبود آب مواجه هستیم اگر چه این مسئله تازگی ندارد اما اهمیت آن روز به روز بیشتر می‌شود، چرا که با تغییر اقلیم و قرارگیری در خشک‌سالی به طور متداوم با معضل کمبود منابع آبی مواجهه خواهیم شد.

جزء‌قاسمی با اشاره به مشکل روان‌آب‌های ورودی به سدها، اضافه کرد: استفاده از سفره‌های زیرزمینی و منابع آبی که از طریق چشمه و قنات‌ها تعیین می‌شود و یکی از معضلات تامین آب در روستاها محسوب می‌شود؛ البته یک سری از این کمبودها فصلی است، چرا که با شروع فصل گرما و افزایش دما و همچنین تبخیر و تعریقی که صورت می‌گیرد با تنش‌آبی در روستاها مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد از منابع آبی استان از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود، بیان کرد: برآورد ما این است که حدود ۵۰۰ روستا در استان زنجان دچار مشکل تنش‌آبی در فصل تابستان باشند.

وی در خصوص مشکل دائمی کمبود آب در روستان‌ها، اذعان کرد: ۲۰ روستا از آب سطحی سیار استفاده می‌کنند و به طور دائم با خشک‌سالی و کمبود آب مواجهه هستند که پیش‌بینی ما این است این تعداد تا پایان تابستان امسال به ۶۰ روستا افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه منابع آبی استان بسیار شکننده شده است افزود:شاید مشکلات در کوتاه مدت خیلی جدی نباشد اما تبعات آن با تدوام خشک سالی مشکلات جدی به همراه خواهد داشت از این رو از شهروندان درخواست داریم در مصرف آب صرفه جویی کنند.

این مسئول با بیان اینکه ۲ تا ۳ برابر الگوی مصرف در استان اب مصرف می‌شود، تشریح کرد: بیش از ۲۰۰ پروژه الخصوص پروژه‌های اضطراری در دست اجرا داریم تا اثرات منفی کمبود آب را کاهش داده تا با مدیریت مصرف و همکاری مردم از تابستان گذر کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت این سازمان تامین آب شرب است، در خصوص کشت محصولات پرآب، ابراز کرد: رسیدگی به این امر بر عهده آب منطقه‌ای استان است ما دخالتی در این قضیه نداریم اما رسیدگی به این موضوعات حائز اهمیت است چرا که برای کشت برنج به لحاظ بقیه محصولات آب بیشتری مصرف می‌شود.

جزءقاسمی در خصوص حفر چاه‌های اضطراری در مواقع تنش‌آبی، تصریح کرد: در مواقع بحران یک سری چاه در مناطق مختلف استان حفر کرده‌ایم که این تعداد ۱۷ حلقه چاه است که چند فقره دیگر برای سال آینده در نظر داریم‌.

این مسئول درباره استفاده فضای سبز از آب شرب، بیان کرد: ۹۰ درصد آب مصرفی فضای سبز آب خام (آب بدون تصفیه، چاه و انشعابات فصلی) بوده است و تنها ده درصد آب شرب در مواقع بحران مصرف می‌شود.

مدیر کل شرکت آب فاضلاب استان زنجان درخصوص وجود آب‌های سطحی در سطح شهر زنجان، گفت: وظیفه آب و فاصلاب استان زنجان تامین آب شرب و بهره‌برداری از شبکه فاضلاب است، البته در جایی که فاضلاب موجود است؛ از این‌رو جلسات متعددی با ارگان‌های ذیربط منعقد شد که این مسئولیت بر عهده آب منطقه‌ای استان زنجان و شهرداری است.

وی تصریح کرد: ما در سنوات گذشته شبکه فاضلاب شهر زنجان را از ۲۸ درصد با سرمایه بخش خصوصی به ۶۰ درصد افزایش داده‌ایم، حتی در مناطقی که بالاآمدگی آب سطحی داشتیم فاقد فاضلاب نبوده است؛ پس در این موضوع، ارتباطی نمی‌توان یافت. علت این انسداد و بالا آمدن آب‌های سطحی همان زهکش‌هایی قدیمی (قنات) است در مسیر شمال تا جنوب و شرق تا غرب شهر زنجان با توجه به شیب جریان وجود داشت؛ از این‌رو ما شاهد جاری شدن آب‌های سطحی هستیم؛ بی‌شک وظیفه ما براساس اولویت ایجاد شبکه فاضلاب در این مناطق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =