عشایر

رئیس اداره امور عشایر سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: تعداد ۱۲۰ خانوار از عشایر استان تحت پوشش بیمه اجتماعی روستایی و عشایری قرار دارند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، علی عیوضی با اشاره به فعالیت اداره امور عشایر استان از سال ۹۷، اظهار کرد: از ابتدای شروع فعالیت پیگیر راه‌اندازی صنعت گردشگری و بوم‌گردی عشایری بودیم و اکنون در حال آماده‌سازی شرایط برای برپایی تورهای بوم‌گردی و گردشگری برای آشنایی و تجربه عموم مردم با سبک زندگی عشایری هستیم.

وی افزود: در کنار این طرح‌ها با خرید محصولات عشایری و تبلیغ آن توسط شرکت‌کنندگان در این‌گونه تورها باعث رونق تولید و فروش محصولات ارگانیک عشایری خواهیم بود.

عیوضی با بیان اینکه استان زنجان دارای یک ایل به نام ایل شاهسون با تعداد ۵۶۲ خانوار است، اضافه کرد: عشایر استان‌ها با هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان جهادکشاورزی هر استان، اقدام به دریافت نهاده جو و کنسانتره به صورت مجزا می‌کنند.

مدیر امور عشایر سازمان جهادکشاوزی استان زنجان ابراز کرد: عشایر استان تسهیلاتی برای پرواربندی دام و رونق زنجیره تولید گوشت قرمز و نیز تسهیلاتی در راستای پوشش خسارت‌های ناشی از خشکسالی دریافت می‌کنند.

این مسئول در خصوص کوچ زودهنگام عشایر نیز تشریح کرد: کوچ زودهنگام باعث از بین رفتن مراتع و در پی آن جلوگیری از گرده‌افشانی گیاهان در مراتع شده که موجب بر هم زدن چرخه طبیعی زندگی حشرات می‌شود. از طرفی چرای بیش از حد مجاز باعث از بین رفتن پوشش خاک حاصل‌خیز و فرسایش آن شده و در پی آن گیاهان مرتعی و خودرو در منطقه از بین می‌رود و مرتع برای همیشه غیرقابل استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های خُرد در زنجان به صورت دو صندوق خُرد زنان عشایری در زمینه فرش‌بافی و خیاطی و پرورش دام جهت اشتغال بانوان عشایری در حال فعالیت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =