رضوانی

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری کرج در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز دفن زباله حلقه دره با اشاره به آغاز اجرای طرح جمع آوری یک روز در میان زباله ها از درب منازل در این کلانشهر پس از چهار دهه انتظار، گفت : این اتفاق منشاء تحولات زیست محیطی بسیار خوبی خواهد بود.

به گزارش روستانیوز، غلامرضا رضوانی با بیان اینکه این طرح بعد از حدود چهار دهه و برای اولین بار در کرج اجرایی می‌شود و بدون شک این اتفاق آثار مثبتی به همراه خواهد داشت، افزود: این طرح از چند سال گذشته در برخی از کلانشهرها مثل اصفهان اجرایی و با استقبال زیادی مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۷۰۰ تن زباله در کرج تولید می‌شود و اگر این حجم از زباله را بر تعداد مخازن موجود تقسیم کنیم، متوجه میشویم حتی اگر تمام زباله های تولیدی شهروندان در مخازن جای داده شود، تعدادی مخزن خالی باقی می‌ماند،ادامه داد: در حال حاضربیش از دو هزار و ۵۰۰ مخزن زباله در کرج وجود دارد ولی به هر محله که مراجعه می کنیم ساکنین و اهالی درخواست نصب مخازن جدید دارند.

رضوانی با اشاره به اینکه طرح جمع آوری یک روز در میان زباله در گام اول در محله چهارصد دستگاه اجرایی شده، توضیح داد: در حال حاضر  زباله‌های ساکنین این محل در روزهای زوج جمع آوری می‌شود و برای موفقیت بیشتر این طرح روزها جمعه هم به این روزها اضافه شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری کرج با بیان اینکه  بدون شک هیچ طرحی از ابتدا بازخورد و اثر بخشی لازم را ندارد و در خصوص طرح جمع آوری یک روز درمیان زباله هم مردم باید صبور بوده و همکاری لازم را با مدیریت شهری داشته باشند،خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح به سمتی پیش می رویم که کم کم مخارن زباله از سطح شهر جمع آوری شوند چون تا زمانیکه این مخازن وجود دارند، شهروندان فکر می کنند در هر ساعت از شبانه روز که بخواهند می توانند زباله‌های خود را از منزل خارج کنند.

وی با اشاره به اجرای پاکداشت جاده حلقه دره (شهرک ابریشم) که توسط ۵۰۰ نفر از پاکبانان شهرداری، گروه های جهادی و دوستداران طبیعت برگزار شد، گفت: بنا شده هر ماه یک محدوده از مسیر منتهی به حلقه دره پاکسازی شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: باوجوداینکه در حال حاضر دو مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در کرج فعال است باز هم تعداد سگ‌های ولگرد در سطح شهر رو به افزایش است.

محمدرضا خسروی افزود: این روزها افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب و آسیب‌هایی که به شهروندان به‌ویژه کودکان وارد می‌شود، به یک معضل اجتماعی تبدیل‌شده که در این راستا شهرداری کرج اقدام به راه‌اندازی دو مرکز جمع‌آوری، زنده گیری و کمپ نگهداری از سگ‌های بلاصاحب کرده است.

وی بابیان اینکه این مراکز در حلقه دره و باغستان قرار دارند، افزود: این مراکز جمعا بیش از یک هزار سگ ولگرد را پذیرش و بعد از اقدامات انگل زدایی و پلاک کوبی رها سازی می کنند.ضمن اینکه روزانه ۵۰ الی ۶۰ قلاده سگ بلا صاحب از سطح مناطق دهگانه شهر جمع‌آوری و در کلینیک این سازمان واکسیناسیون و عقیم‌سازی می‌شوند.

رئیس سازمان مدریت پسماند شهرداری کرج بابیان اینکه سگ‌های جمع‌آوری‌شده بعد از مراحل عقیم‌سازی و واکسیناسیون به پناهگاه واقع در مرکز دفن حلقه دره و باغستان منتقل می‌شوند، خاطرنشان کرد: این سگ ها به‌صورت زنده گیری و بدون هیچ آسیبی به این مراکز منتقل و بعد از مراحل ذکرشده رهاسازی می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات راه اندازی نیروگاه زباله سوز با مشارکتِ 3 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی، گفت: چنانچه خروجی این جلسات به انعقاد قرارداد منجر شود، در افقِ چند ساله زباله ها به جای دفن به صورت سنتی، طی فرایندی به جریان برق و بخار آب تبدیل می شوند و بسیاری از مشکلاتِ زیست محیطی موجود نیز مرتفع می شود.

خسروی با بیان اینکه طی سالیانِ اخیر همواره میزان تولید و انباشت شیرابه زباله ها در حلقه دره رو به افزایش بوده است، ادامه داد: برای نخستین بار و استفاده از شیوه های علمی و نوین، میزان شیرابه ها در حال کاهش می باشد و ظرفیت برخی از آنها خالی شده است.

وی با بیان اینکه کارخانه کمپوست شهرداری کرج به دلایلی با تمام ظرفیت فعالیت نمی کند و پیمانکار توفیق چندانی در عمل به تعهدات خود نداشته است، خاطرنشان کرد: پیگیر راه اندازی خطوط جدید و فعالیتِ کارخانه با تمام ظرفیت هستیم و اقدامات و پیگیری های لازم در دست اقدام می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =