کد خبر: 30704
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
نهاده های دامداران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: سازو کارهای لازم برای تبدیل آذربایجان غربی به هاب نهاده های دامی توسط مسئولان فراهم شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، اکبر کرامتی پنجشنبه شب در در جلسه شورای کشاورزی شهرستان مهاباد که با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: این استان به دلایل مختلف از جمله بعد مسافت در تأمین نهاده‌های دامی با مشکلات جدی مواجه است که نیاز است، ساز و کارهای لازم برای تبدیل آذربایجان غربی به هاب نهاده‌های دامی توسط مسئولان فراهم شود.

وی با بیان اینکه دلیل بعد مسافت میزان هزینه‌های باربری بسیار هنگفت است که این امر موجب شده قیمت نهاده‌های دامی افزایش سرسام آوری داشته باشد، اظهار کرد: برای حل این مشکل آذربایجان غربی می‌تواند نهاده‌های دامی مورد نیاز خود را از طریق بندر مرسین ترکیه و از طریق شبکه ریلی در بازه زمانی کوتاه چهار تا پنج ساعته تأمین کند که وارد کنندگان نهاده‌ها نیز برای این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند.

کرامتی یادآور شد: تأمین به موقع نهاده‌های دامی برای این استان با داشتن ۸۴۰ واحد مرغداری و هفت زنجیره طیور و تولید سالانه ۱۱۰ هزار تن گوشت سفید مرغی از اهمیت فراوانی برخورداراست که مسئولان باید برای این امر ساز و کار لازم را پیش بینی کنند.

وی با بیان اینکه ۲۰۵ هزار خانوار بهره بردار در حوزه کشاورزی استان وجود دارد، اضافه کرد: یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی در این استان وجود دارد که سالانه ۸۵۰ هزار هکتار آن به زیر کشت می‌رود.

کرامتی همچنین با اشاره به اهمیت ارتقای آموزش در میان بهره برداران ادامه داد: برای ترویج و انتقال یافته‌های تحقیقاتی نوین و دانش فنی به بهره برداران نیازمند تأمین نیروی انسانی هستیم، چرا که در حال حاضر خدمت رسانی با ۴۲ درصد نیروی انسانی انجام می‌گیرد که گستره و ترویج بهینه ها آموزش‌ها را با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه کرده است.

وی همچنین با تاکید بر تقویت مراکز خدمات کشاورزی تاکید کرد: آذربایجان غربی در بحث پدافند غیرعامل و سلامت بیولوژیک نیازمند توجه مسئولان است، به ویژه در بخش قرنطینه به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی نیازمند توجه ویژه و تجهیز امکانات هستیم.

کرامتی همچنین با اشاره به خسارت دیدن ۱۸۵ هزار کلنی زنبور عسل در سال‌جاری به دلایل نامعلوم، افزود: با توجه به اینکه این استان با ۲۲ هزار تن تولید و داشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی قطب عسل در کشور است، باید خسارت زنبور داران جبران شود.

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در سفر به مهاباد در روز ۱۹ خرداد از ایستگاه پمپاژ روستای کوسه کهریز و قم قلعه، پارک جنگلی استاد هه ژار و کارخانه خوراک دام و طیور کیوان مرغ مهاباد نیز بازدید کردند.

تعدادی از معاونان وزارت جهاد کشاورزی و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی جهت بررسی مسائل کشاورزی استان به آذربایجان غربی سفر کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =