کد خبر: 30103
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۸
گاوداری

اکبریان رئیس اتحادیه دامداران البرز درباره وضعیت دامداری ها پس از حذف ارز ترجیهی نهاده های دامی گفت: ذخایر نهاده ها در دامداری ها وضعیت مناسبی ندارد و اصلاح نرخ ارز ترجیحی هم تضمین تامین نهاده نبود.

به گزارش روستانیوز به نقل از بازار، احمد اکبریان در رابطه با تامین و قیمت گذاری خوراک دام ها در شرایط فعلی و اینکه آیا دولت در این مسئله دخالت دارد یا نه می گوید: قیمت نهاده های دامی و خوراک دام که به کل سیاست گذاری و قیمت گذاری اش توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می گیرد. بنا بر تصمیم دولت پس از ماه رمضان که ابلاغ حذف ترجیحی را انجام دادند تامین نهاده ها بر اساس ارز نیمایی صورت می‌گیرد. مستحضرید که پس از این اصلاح قیمت طیور و ذرت ۱۲۰۰۰ تومان و قیمت سویا ۱۷۰۰۰ تومان می شود. طبق تصمیم جدید دولت از تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه نرخ شیرخام را از سمت دامدار ها ۱۲۰۰۰ تومان ابلاغ کردند.

*به نظر شما اینها باهم تناسب دارند، وضعیت دامداران چگونه خواهد شد در حال حاضر هم نهاده موجود نیست و با قیمت بالایی که دارد نمی‌توانند تهیه کنند؟
در حال حاضر ذخایر نهاده ها در دامداری ها وضعیت مناسبی ندارد و اصلاح نرخ ارز ترجیحی هم تضمینی در جهت تامین نهاده در کشور نبوده است. ما همچنان برای تامین نهاده ها با وجود جنگ روسیه و اوکراین، خشکسالی، تحریم و....مشکلات خود را داریم و این ماشین تولید موجود زنده است و دامدار ها برای تامین اینها نگرانند. در واقع نهاده هایی که با تاخیر اعلام شد یعنی بهمن‌ در اسفند و فروردین در اردیبهشت که البته هنوز هم به دستشان نرسیده است. نگرانی هایشان هم به حق است انشاءالله که دولت سیاستی را اتخاذ کند و بتوانند با ارسال بار از بنادر تسریع شده و سریعتر به دست دامداران برسد.

*برخی از دامداران برای دام ها از نان خشک استفاده میکنند آیا این موضوع صحت دارد و شما تایید می کنید ؟
در واقع از قدیم‌الایام نان خشک در بخش کمی از تغذیه دام پروار بوده به هر حال ما ضایعات نان داریم و مزیتش موجود است و در مصرف دام‌پرواری بوده و چیز جدیدی نیست ولی اینکه بخواهد تمام خوراک را تامین کند صحت ندارد و از قدیم مرسوم بوده که در بحث پروار مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

*این مسئله در وزن گیری و شیر دهی دام‌ چه تاثیری دارد یعنی ارزش غذایی اش چقدر است؟
مقداری انرژی و پروتئین دارد که یک بخشی را در واحد های سنتی تامین می‌کند اما در واحد های صنعتی نقشی ندارد مقادیر محدودی هم در کشور دارد قابل توجه نیست

*در رابطه با قیمت گذاری گوشت چه نظری دارید؟ قیمت مشخص شده یا نه؟
در گذشته طرح مباحث آزادسازی نرخ ارز، قیمت دام زنده در دامداری های سنگین ۶۰ هزار تومان بود ولی گمانه زنی می شود که در واقع پس از اصلاح این نرخ افزایش داشته باشیم اما دماوندی نژاد معاونت بهبود توسعه وزارت خانه فرمودند که نرخ مشخصی برای گوشت قرمز نداریم، گوشت قرمز در قالب عرضه و تقاضا است.

*بحث کنترل و نظارت چگونه باید باشد تا ما در جامعه با مشکل و چالش مواجه نشویم؟
اقلامی که مورد حمایت دولت است مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات هستند. گوشت قرمز با عرضه و تقاضا است اما به جهت موجود بودن در کشور هیچگونه کمبودی نداریم اما قیمتش به بازار واگذار شده و در قالب عرضه و تقاضاست.

*چه راهکاری برای رفع دغدغه دامداران پیشنهاد می کنید؟
دولت یک سیاستی اتخاذ کند و پیگیری روی مواردی که در واقع جراحی اقتصادی دارند داشته باشد که در این جراحی تولید آسیب زیادی نبیند و تولیدکننده بتوانند سر پا بمانند. دولتمردان با یک جدیتی خلا اصلی که کمبود نهاده ها است را بتوانند برای واحد های تولیدی جبران کنند.

*چشم انداز شما با توجه به صحبت هایی که از قبل داشتید، چیست؟
به هر حال در این کاری که توسط دولت انجام شد مسئولیت سخت تر است زیرا به یکباره این تصمیم گرفته شد. انشاءالله که تشکل ها، تولیدکنندگان و دامداران بتوانند با دولت همکاری کنند تا به نتیجه برسند اما چالش های خود را دارد و دولت طرح پلکانی را نپذیرفت تصمیم گرفتند به یکباره این کار را بکنند. حالا ما در تولید مازاد چه در قالب لبنیات و چه در گوشت انشاءالله دولت با خرید حمایتی بتواند دغدغه و نگرانی های تولیدکنندگان را رفع کند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =