کد خبر: 29950
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
مراسم سنتی ورف چال

مراسم سنتی-مذهبی ورف چال پس از دوسال وقفه در منطقه اسک وش لاریجان برگزار شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از صدا و سیما، ورف چال یا برف چال، یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های شهرستان آمل و منطقه لاریجان است که پس از گذشت قرن ها، همچنان با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

مردم لاریجان بویژه اهالی روستا‌های آب اسک ، نیاک و حتی روستا‌ها و شهر‌های دیگر استان در روزی خاص از اردیبهشت، بقایای برف‌های زمستانه را از کوهستان اطراف برداشته و در جای مشخصی از دامنه کوه دماوند معروف به اسک وش انبار می‌کنند. نقل است که نخستین بار مرحوم سیصد حسن، ولی نیاکی حدود ۶۰۰ سال قبل این سنت را بنا نهاد.

قادی از اهالی آب اسک و ساکن اصفهان درباره علت برگزاری هرساله این مراسم با وجود گذشت سالها از کندن چاله گفت: ابتدا مردم می‌خواستند که برای فصل گرم و کم بارش تابستان یک آب انبار یا چاهی حفر کنند که با تلاش‌های فراوان موفق نشدند تا اینکه سیدی به اسم سید حسن ولی نیاکی که با حدود هفده نسل به امام حسن عسگری ع می‌رسد در حال عبور از جاده لار بود (در اون موقع مسیر تردد بین شمال و شمیرانات و ری مسیر مال روی لار بود) با عصای خود حدود چاه را ترسیم و اعلام کرد که در موقع کندن چاه و برگزاری مراسم؛ صبحانه مردم بر عهده من هست و اکنون پس از حدود ششصد سال از آن زمان همچنان فرزندان سید حسن ولی نیاکی در زمان برگزاری مراسم برف چال، صبحانه مردم را برعهده دارند.

وی گفت: ابتدا حفر این چال برای تامین اب بود، اما اکنون برای پاسداشت تلاش‌های ان موقع و رفع کدورت‌ها و کینه هاست.

معمولا در ابتدای مراسم برف چال، سنت چاووشی خوانی و امیری خوانی انجام می‌شود و مردم برف‌هایی را که قبلا در مکانی دیگر دپو شده است را بر می‌دارند و به داخل چاه ششصد ساله می‌ریزند.


مراسم سنتی ورف چال، رسمی کهن در مازندراناز دیگر برنامه‌های این روز هدیه دادن به تازه داماد‌ها و نوعروسان هست و مهمترین سنت نیز نبود خانم‌ها در مراسم برف چال و اقایان در روستا می‌باشد و چنانچه فردی بطور نا اگاه وارد روستا شود از طرف خانم‌ها که اداره آن روز روستا با انهاست تبیه بدنی سختی خواهد شد. همچنین مرد‌های مسنی که به علت کهولت سن و یا بیماری نمی‌توانند از روستا خارج شوند و بناچار باید در روستا بمانند، حق خروج از خانه و حتی کنار پنجره و یا بالکن خانه را ندارند.


در مراسم امسال که دیروز جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ علاوه بر مردمی که از اقصی نقاط استان و حتی برخی استان‌های دیگر آمده بودند، برخی مسئولان شهرستانی و استانی از جمله سردار اکبرزاده نماینده ویژه استاندار در صیانت از جنگل و مرتع، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و فرماندار امل و بخشدار لاریجان نیز حضور داشتند.


پایان مراسم، پذیرایی از شرکت کنندگان است و این مراسم هرساله در اردیبهشت و با توجه به شرایط جوی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =