کد خبر: 29406
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳
آبرسانی

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کلات گفت: هر چند سیلاب اخیر موجب قطع همزمان آب شرب ۱۸ روستا شد اما با تلاش‌های شبانه‌روزی همکارانم اکنون فقط آب شرب ۲ روستای این شهرستان قطع است.

به گزارش روستانیوز، رضا رمضان‌پور  در گفت‌وگو با ایسنا افزود: هرچند سیلاب اخیر موجب قطع هم‌زمان آب شرب ۱۸ روستا شد اما در کمتر از ۴۸ ساعت مشکل آب‌رسانی ۱۶ روستا برطرف و خطوط انتقال آب به طور موقت بهسازی و ترمیم شد و با ورودشان به مدار اکنون از آب شرب سالم برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه هنوز آب شرب ۲ روستای مومن‌آباد و سیرزار پساکوه از مناطق بخش زاوین وصل نشده، بیان کرد: به دلیل اینکه جاده دسترسی به سرچشمه به طور کامل تخریب شده، باید با پای پیاده و تراکتور به محل رفت.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کلات اظهار کرد: علی‌رغم اینکه تلاش می‌شود هر چه زودتر آب شرب این ۲ روستا وصل و مشکل روستاییان رفع شود اما تا آن زمان آب شرب مورد نیازشان به صورت بسته‌بندی تامین و البته شیر برداشت هم تعبیه می‌شود.

وی تصریح کرد: در ۲ روستای مومن‌آباد و سیرزار پساکوه مجموعا ۸۰ خانوار مشترک شرکت آب و فاضلاب شهرستان هستند که تلاش می‌شود هر چه زودتر آب شرب‌شان وصل شود. اکنون سه اکیپ در این ۲ روستا برای این منظور مشغول فعالیت هستند.

رمضانپور با اشاره به اینکه طی چند روز گذشته ۶ اکیپ مشغول رفع قطعی‌های آب شرب روستاها بوده‌اند، گفت: در حال حاضر ۵۵ روستا، ۱۷ محله و همچنین شهرهای کلات و زاوین تحت پوشش آب و فاضلاب این شهرستان قرار دارند.

وی اظهار کرد: در مجموع طی ۲ روز گذشته به دلیل جاری شدن سیلاب هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به تاسیسات اداره آب و فاضلاب شهرستان کلات وارد شد.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کلات با بیان اینکه در حال حاضر کیفیت آب این روستاها هیچ مشکلی ندارد و به طور مداوم کنترل می‌شود، به وضعیت فرسودگی خطوط انتقال آب اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه کلات منطقه‌ای کوهستانی است، تمام طراحی‌هایی که انجام داده‌ایم و خطوطی که اجرا شده را سیلاب‌های ۵۰ و ۱۰۰ ساله تخریب کرده است.

وی بیان کرد: کوهستانی بودن و شیب‌های تند موجب شده که تعویض خطوط قابل اجرا نباشد؛ اگر هم اقدامی بخواهد بشود، هزینه‌های بسیاری نیاز است.

رمضانپور افزود: هرچند بیمه هستیم اما چون میزان خسارت‌ها بسیار زیاد است، بیمه جوابگو نیست. هر سال بخشی از خطوط انتقال آب مقاوم‌سازی و ترمیم می‌شود اما به دلیل سیل‌های فراوانی که رخ می‌دهد، خیلی نمی‌شود برای رفع این مشکل اقدامی کرد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند میزان خسارت‌هایی که از سال ۹۶ تاکنون به دلیل سیلاب داشته‌ایم، از ۲۵ میلیارد تومان گذشته اما تخصیص اعتباری از محل اعتبارات بحران استان به این موضوع اختصاص نیافته و اگر هم بوده، مبالغی در حد ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در حوزه روستایی و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در حوزه شهری بوده است. در مجموع هر اقدامی هم برای رفع خسارات انجام شده، از محل اعتبارات جاری و استانی بوده است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کلات با بیان اینکه در حال حاضر خطوط انتقال آب کلات غیرمقاوم و غیرایمن است، اظهار کرد: طی چهار سال اخیر ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر از خطوط انتقال آب به دلیل سیلاب آسیب دیده‌ است. اگر هم که بازسازی شده، مجددا به آن آسیب وارد شده است.

وی بیان کرد: برای اینکه میزان خسارت‌ها به حداقل برسد، نیاز فوری به جذب اعتبارات مدیریت بحران است. خطوط انتقال آب باید مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی و از حریم رودخانه خارج شود. همچنین برای اینکه با سیلاب‌ها کدورت و لای گرفتگی ایجاد نشود، منابع آبی باید دیوار ساحلی داشته باشند.

رمضانپور با اشاره به اینکه برای ترمیم و مقاوم‌سازی خطوط انتقال آب شهرستان کلات نیاز به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار است، گفت: در حال حاضر آب شرب مورد نیاز شهرستان کلات از ۴۳ منبع آبی تامین می‌شود.

وی از شهروندان خواست زمان بروز سیلاب اگر آب شرب‌شان کدورت داشت، تا زمانی که شبکه و مخازن شستشو نشده و آب شرب سالم وارد مدار نشده، از آن استفاده نکنند.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کلات تعداد مشترکان این شرکت را ۱۳ هزار و ۸۰۰ فقره اعلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =