کد خبر: 29107
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: پیش بینی می شود در سال جاری ۱۰۶ روستا در برنامه های مدیریت توسعه منابع آبی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی قرار گیرند.

به گزارش روستانیوز، یوسف عرفانی نسب در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع تامین و مدیریت مصرف آب در تابستان و فصل گرما از اولویت های برنامه های شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی است به شکلی که این شرکت با برنامه ریزی و تسریع در جهت اجرای پروژه های آبرسانی و تدوین برنامه هایی در حوزه های ساختاری و فرهنگی سعی در مدیریت بحران کم آبی، بویژه در ماه های گرم سال داشته است.

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اجرای پروژه ها و مهندسی مجدد منابع آبرسانی، تعویض و بازسازی تاسیسات آبرسانی فرسوده، استانداردسازی انشعاب های آب شهری و روستایی، اصلاح و ترمیم شبکه های آبرسانی شهری وروستایی و ... تلاش دارد تا سطح کمی و کیفی آب در استان را ارتقاء دهد.

عرفانی نسب با بیان اینکه در حال حاضر منابع تامین آب شرب استان شامل ۶۹۵ حلقه چاه، ۱۴۸ چشمه ۲۷ رشته قنات و ۲ سد کمال صالح و ۱۵ خرداد (با حجم تولیدی ۱۶۸ میلیون مترمکعب با میزان مصرف آب ۱۲۳ میلیون متر مکعب در سال) است، افزود: در استان مرکزی ۴۸ درصد مشترکین خانگی الگوی مصرف آب را رعایت می کنند، ۴۳ درصد از مشترکین آب استان تا ۲ برابر الگو، آب مصرف می کنند و ۹ درصد از مشترکین آب خانگی بیش از ۲ برابر الگوی تعیین شده آب مصرف می کنند که بیشترین این تعداد، مشترکین ساکن در روستا و جزو مشترکین پرمصرف محسوب می شوند.

وی بیان کرد: در استان مرکزی الگوی مصرف برای مشترکین خانگی ۱۴ متر مکعب در ماه است ولی در حال حاضر متوسط مصرف سرانه کل برای مشترکین خانگی ۱۵۸ لیتر در ثانیه و میزان مصرف آب برای مشترکین خانگی ۱۵.۱ مترمکعب در ماه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به اینکه شهرستان های اراک، ساوه و شازند بالاترین مصرف آب را دارند، گفت: تمهیدات صورت گرفته در سال جاری به منظور مدیریت توسعه منابع آبی و مدیریت مصرف شامل اجرای طرح های آب رسانی در شهرها و روستاهایی که با کمبود احتمالی آب مواجه هستند، تسریع در عملیات اجرای پروژه ها در شهرها و روستاهایی که با کمبود احتمالی آب مواجهند، آبرسانی سیار به روستاهایی که با کمبود احتمالی آب مواجه خواهند شد، فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب، استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در آموزش مدیریت مصرف آب، شناسایی منابع آبی جدید در مواقع اضطراری، شناسایی و قطع انشعابات غیر مجاز، ارسال پیامک به مشترکین پر مصرف و بد مصرف به منظور هشدار در مدیریت مصرف آب، شناسایی اقامتگاه های غیر دائم و اعمال تعرفه های قانونی آب بها به منظور رعایت الگوی مصرف آب و استفاده از دیزل ژنراتورهای موجود در تاسیسات در زمان قطع احتمالی برق است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای تامین آب مورد نیاز ۱۵۷ روستا در استان مرکزی، ۴ هزار و ۵۲۳ سرویس تانکر آبرسان اعزام شد، گفت: به برخی از روستاها فقط یک سرویس تانکر سیار اعزام و برای ۷۲ روستا، ۵ و زیر ۵ سرویس ارسال شد و ۲۸ روستا هم بالای ۴۰ سرویس آبرسانی داشتند.

عرفانی نسب اضافه کرد: شهرستان اراک با ۳۹ روستا، شهرستان شازند با ۳۷ روستا، شهرستان خمین با ۱۷ روستا و شهرستانهای تفرش و فراهان هر کدام با ۱۵ روستا بیشترین آبرسانی سیار را به خود اختصاص دادند، همچنین در روزهای پایانی مردادماه سال گذشته، بیشترین تعداد سرویس آبرسانی به روستاها با تعداد ۲۷۳ سرویس در ۶۸ روستا بوده است.

وی گفت: سوختن پمپ، اختلال در عملکرد تابلو برق، سرقت تجهیزات آبرسانی و... از دیگر عواملی است که منجر به قطع آب در روستاها می شود که در این موارد نیز شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیاز آبی مردم را تا رفع مشکل، تامین می کند همچنین در سال جاری پیش بینی می شود ۱۰۶ روستا در برنامه های مدیریت توسعه منابع آبی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی قرار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =