کد خبر: 29089
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
سیل

معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: براثر وقوع سیل و بارش تگرگ در روز گذشته زمین های زراعی و باغی ۱۷ روستای ارومیه دچار خسارت ۲۰ تا ۷۰ درصدی شدند.

 به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، غلامعلی مرادی روز یکشنبه در جریان بازدید از مزارع و باغات خسارت دیده ناشی از وقوع تگرگ و سیل در منطقه «چنقرالوی پل» و روستای «زینالو» شهرستان ارومیه افزود: بر اساس ارزیابی های اولیه بارش شدید باران، تگرگ و وقوع سیل به یکهزار و ۲۰۲ هکتار از اراضی باغی و ۴۵ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان خسارت وارد کرد.

وی اضافه کرد: در برآورد اولیه کارشناسان جهاد کشاورزی ۷۰ تا ۹۰ درصد از باغات و مزارع واقع در محدوده ۹ روستای مرکز خدمات «چنقرالوی پل» با سطح ۹۹۲ هکتار، ۲۰ تا ۷۰ درصد اراضی باغی و زراعی شامل هشت روستا در محدوده مرکز خدمات «زینالو» در سطح ۲۱۰ هکتار از بارش شدید تگرگ دچار خسارت شدند.

مرادی گفت: سیلاب حاصل از بارش‌های رگباری در روستای «سینجی» شهرستان ارومیه باعث وارد شدن خسارت به ۲۰ هکتار از مزارع غلات شد.

وی با بیان اینکه کمک به کشاورزان خسارت دیده، از طریق بیمه کشاورزی امکان‌پذیر است، ادامه داد: اکنون شرایط پایدار بوده و گزارش دیگری مبنی بر خسارت ناشی از سیلاب دریافت نشده است.

مرادی اضافه کرد: کارشناسان همچنان در حال برسی دقیق موضوع هستند و میزان خسارات دقیق این مزارع و باغات به زودی اعلام خواهد شد.

به گزارش ایرنا طی هفته جاری ورود سامانه بارشی به منطقه موجب بارش های رگباری و در برخی موارد سیلابی شدن معابر و مزارع کشاورزی شده است که در همین راستا هشدارهای لازم از طرف اداره کل هواشناسی استان و هواشناسی بخش کشاورزی اطلاع رسانی شد.

آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و ارومیه یکی از مهمترین قطب های کشاورزی استان محسوب می شود.

کل اراضی زراعی شهرستان ارومیه حدود ۹۱ هزار هکتار شامل ۴۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۴۶ هزار هکتار اراضی آبی است، ارومیه دارای ۵۲ هزار هکتار باغ است که ۴۴ هزار هکتار از این میزان را باغ های بارور تشکیل می دهد.

۲۴ هزار هکتار از کل باغ های ارومیه سیب، ۱۱هزار و ۶۰۰ هکتار باغ انگور و بقیه انواع میوه های هسته دار است، ۸۰ هکتار از اراضی ارومیه نیز به کشت گیاهان دارویی از قبیل بادرشبو و بیدمشک اختصاص دارد.

در حال حاضر ۵۰ هزار بهره بردار در عرصه کشاورزی ارومیه فعال هستند که سالانه ۵۷۱ هزار تن محصول تولید می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =