کد خبر: 28303
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
بازسازی مسکن

استاندار همدان گفت: باید در کنار بنیاد مسکن از ظرفیت خیران برای توسعه زیرساخت مسکن روستایی به صورت تلفیقی استفاده شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد روز یکشنبه در دیدار با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با گرامیداشت ۲۱ فروردین سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهه حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) افزود: امام راحل (ره) یادگاری های ارزشمندی را در کشور باقی گذاشتند که توجه به محرومان در حوزه معیشت و مسکن موجب شکل گیری ۲ نهاد مقدس کمیته امداد امام خمینی(ره) و حساب ۱۰۰ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای مستضعفان شد.

وی اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از بنیادهایی است که از نخستین روزهای شکل گیری در مسیر تعیین شده حرکت کرده و همواره در راستای تحقق اهداف گام های ارزشمندی برداشته است.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تجربه خوبی در این حوزه دارد و امیدواریم با این تجارب ارزنده، در راه رشد و تعالی اهداف بنیاد استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بخش های مختلف حضوری موثر و پرتوان دارد، خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها و روستاهای استان همدان اقدامات خوبی در حوزه مسکن شهری و روستایی شکل گرفته و باید این روند تداوم داشته باشد.

استاندار همدان ادامه داد: مقاوم سازی واحدهای روستایی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و باید تلاش کنیم به بهسازی مسکن روستایی بافت سنتی روستاهای استان را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید روستاها را به شهرهای کوچک تبدیل کرد، افزود: تبدیل روستاها به شهر موجب مصرف گرایی و در پی آن افزایش آسیب ها جبران ناپذیر می شود.

قاسمی فرزاد گفت: طرح ایجاد واحدهای مسکونی مقاوم و اجرای طرح های مسکن معیشت محور و حفظ بافت سنتی روستاها مهمترین اولویت بنیاد مسکن استان همدان است.

وی اظهار داشت: توسعه شغل‌های روستایی و راه اندازی کسب و کارهای خانگی روستایی در زمینه صنایع دستی و پرورش طیور اهمیت ویژه ای در حفظ جمعیت روستایی دارد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه امسال ساخت و ساز در روستاها باید بر اساس اصول مهندسی و قانون باشد، تاکید کرد: با توجه به سیل خیز و زلزله خیز بودن منطقه، باید طرح‌های عمرانی برنامه ریزی و بافت روستایی حفظ شود.

وی تصریح کرد: استفاده از سنگ فرش‌های طرح سنتی و استفاده از نمای خشت و گلی متناسب با فناوری روز موجب حفظ بافت روستاها می شود.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه تبدیل روستا به شهر آسیب های زیادی دارد، افزود: جمعیت باید به شکل متوازن در شهر و روستا کنترل و تعادل و توازن بین جمعیت شهری و روستایی باید حفظ شود.

وی گفت: با توجه به تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و کاهش ذخایر آبی، جمعیت برخی از روستاها رو به کاهش است که باید برای این موضوع چاره اندیشی شود.

استاندار همدان ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی اقدامات خوبی در حوزه آبرسانی، برق رسانی، گاز رسانی و توسعه شبکه تلفن و اینترنت به روستاها ارائه شده است و باید به حوزه اشتغال و معیشت نیز بیشتر توجه شود.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: با منظور حفظ جمعیت روستایی باید توسعه زیر ساخت شبکه آبرسانی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: اقدامات خوب بنیاد مسکن باید از طریق رسانه ها و صداوسیما به مردم معرفی و در جهت تبیین اقدامات این بنیاد، نظر خیران جلب شود.

استاندار همدان تاکید کرد: دشمنان و معاندان به دنبال سیاه نمایی هستند و دستاوردها را نادیده می گیرند و برخی از کاستی های کوچک را بزرگ نمایی می کنند.

وی با اشاره به اینکه باید با یک اقدام جهادی بافت بسته روستایی اصلاح شود، ادامه داد: باید تا جایی که امکان دارد بافت روستایی گسترش یابد تا علاوه بر احیای بافت فرسوده، زمینه های بهسازی و مقاوم سازی فراهم شود.

قاسمی فرزاد افزود: به منظور ارائه برنامه های فرهنگی، در هر روستا باید یک خانه عالم ساخته شود و تعامل مثبت با دهیاران، بخشداران و شورای روستا باید در دستور کار قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =