کد خبر: 28241
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
اینترنت

توسعه زیرساخت‌ها در روستاها یکی از اقداماتی است که می‌تواند زندگی در روستا را برای ساکنان آن تسهیل کرده و روند مهاجرت از آن را کند یا حتی متوقف کند.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از سمنان ، موضوع مهاجرت روستائیان به شهرها از دیرباز به‌عنوان یکی از دغدغه‌های جمعیتی در کشور موردتوجه مسئولان قرار داشت. در این راستا برنامه‌ریزی برای کند شدن روند این نوع مهاجرت و توقف آن و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها مدنظر قرار گرفت.

در این میان رفع نیازها و مشکلات زندگی در روستاها و توسعه زیرساخت‌های آن، همواره به‌عنوان یکی از راهکارهای مهم تحقق این هدف مطرح‌شده و این مهم مورد تأیید و تأکید کارشناسان نیز قرارگرفته است.

ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در روستاها مانند اینترنت‌های پرسرعت یکی از اولویت‌هایی است که باید به آن توجه ویژه شود.

تقاضای رو به رشد مردم برای استفاده از فضای مجازی و استفاده از خدمات غیرحضوری، لزوم توجه به تقویت، توسعه و پایش مستمر بسترهای ارتباطی و فناوری اطلاعات را روزافزون کرده است.

ازاین‌رو توسعه زیرساخت‌های حداقلی ارتباطاتی در روستاها مانند اینترنت‌های پرسرعت یکی از اولویت‌دارترین نیازهایی است که باید به آن توجه شود.

در حال حاضر 308 روستای استان سمنان بالای 20 خانوار جمعیت دارند که بر اساس قانون باید به اینترنت پهن باند متصل شوند.

روستا‌ها یکی از مناطقی هستند که به دلیل دور بودن از مناطق شهری ارتباط یافتنشان به اینترنت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ با توجه به اینکه روستائیان نیز مانند شهرنشینان نیازمند انجام برخی کار‌های خود به‌وسیله اینترنت بوده و وظیفه دولت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای سهولت دسترسی روستائیان به اینترنت است و آبادانی روستا‌ها از جنبه‌ها و ابعاد مختلف همواره موردتوجه مسئولان کشور در برهه‌های مختلف تاریخی وجود داشته است، توسعه شبکه‌های ارتباطی روستا‌ها نیز در دستور کار نهاد‌های مربوط قرار دارد.

کندی سرعت اینترنت در بسیاری از روستاها و حتی برخی شهرهای استان این روزها سبب گلایه‌های شهروندان را فراهم آورده است؛ موضوعی که حتی چند هفته قبل رئیس‌جمهور نیز به آن ورود کرد و افزایش سرعت اینترنت در نقاط دارای مشکل کندی سرعت را خواستار شد.

البته عدم پوشش اینترنت تلفن همراه یکی دیگر از مشکلاتی است که بیشتر در روستاها نمود پیدا می‌کند.

یکی از افراد ساکن در روستای کلاته سادات از توابع شهرستان میامی اظهار داشت: اینترنت یکی از مشکلات در روستای ماست که زندگی را برای ما سخت کرده است.

وی افزود: کندی سرعت اینترنت در حقیقت امکان فعالیت‌های مجازی را از روستائیان گرفته و برخی روستائیان برای استفاده از اینترنت تلفن همراه به دلیل سرعت کافی آن مجبورند تا کیلومترها به بیرون روستا بروند.

شهروند دیگری در منطقه بکران میامی نیز از کندی سرعت اینترنت گلایه کرد و گفت: مسئولان فکری به حال سرعت اینترنت در روستاها کنند.

ایجاد زیرساخت‌های اینترنت همراه بر اساس اولویت‌بندی است

معاون مخابرات منطقه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان اظهار داشت: با تلاش شرکت مخابرات استان سمنان ظرفیت‌های بسیار مناسبی ازنظر پوشش تلفن و اینترنت ثابت در روستاهای استان سمنان فراهم‌ شده است.

غلامرضا مثبت شاهجویی افزود: در روستاهای بکران و کلاته سادات، هم تلفن ثابت و تجهیزات اینترنت در بستر تلفن ثابت با کیفیت مطلوب ارائه می‌شود.

وی با اشاره به نحوه تخصیص اعتبارات لازم برای توسعه اینترنت همراه در روستاها تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های اینترنت همراه در روستاها، با توجه به تعداد زیاد نقاط جمعیتی، بر اساس اولویت‌بندی صورت می‌گیرد.

وضعیت اینترنت پرسرعت در استان سمنان مطلوب است

یاسر حسن‌پور مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان نیز پیش‌ از این در این خصوص به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از مجموع 308 روستای استان سمنان که مشمول قانون راه‌اندازی اینترنت پهن باند هستند، در یک سال و نیم اخیر بالغ‌بر 220 روستا را زیرپوشش اینترنت پهن باند قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً حدود 75 روستا از این تعداد در سراسر استان سمنان باقی‌مانده است که راه‌اندازی اینترنت پهن باند در این روستاها در دستور کار قرارگرفته است.

وی اظهار داشت: مشکل اصلی در راه‌اندازی اینترنت بعد از تأمین اعتبار در بخش تأمین تأسیسات و تجهیزات است که امیدواریم با رفع این مشکلات هر چه زودتر بتوانیم برای راه‌اندازی اینترنت پرسرعت در 75 روستای باقی‌مانده استان اقدام کنیم.

پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات مردم دنیا را هر روز بیشتر از قبل به اینترنت نیازمند می‌کند به‌طوری‌که می‌توان گفت زندگی به‌دوراز اینترنت برای نسل امروز تقریباً غیرممکن است.

درواقع توسعه ارتباطات در روستاها یکی از راه‌هایی است که سبب ماندگاری جمعیت در روستاها و چه‌بسا مهاجرت معکوس می‌شود.

تسهیل در ارتباط با دیگران، توسعه خدمات و حتی زمینه‌سازی برای توسعه کسب‌وکار از مزایایی است که ایجاد زیرساخت‌های ارتباطاتی می‌تواند برای روستائیان داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =