کد خبر: 28176
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹
مکانیزاسیون کشاورزی

فرماندار رشت با تاکید بر ضرورت عبور از کشت سنتی به سمت کاشت مکانیزه و صنعتی در کشاورزی، گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شهرستان رشت بصورت مکانیزه کاشت می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، حمیدرضا امام‌پناهی امروز در جلسه شورای جامع عمران که به منظور بررسی مسائل بخش کشاورزی، وضعیت منابع آبی و بحران‌های احتمالی در سال زراعی پیش رو و با حضور مدیرکل تعاون روستایی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه حجم آب ذخیره شده پشت سد سفیدرود و پیش بینی‌های هواشناسی از بارش‌های آینده نشان از سال زراعی سختی دارند، اظهار کرد: می‌توان با برنامه ریزی دقیق در زمینه مدیریت منابع و توزیع عادلانه آب و همچنین حضور جهادی تمام مدیران و دست اندر کاران‌، فصل کشاورزی ۱۴۰۱ را با کمترین زیان ممکن پشت سر گذاشت.

وی افزود: در صورت عمل کشاورزان محترم بر اساس تقویم زراعی، شاهد کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب و در نتیجه پایین آمدن خطر آسیب به محصول از ناحیه مواجهه با بحران کمبود آب خواهیم بود.

امام پناهی با بیان اینکه بر اساس آخرین برآوردها ۶۳۳ میلیون متر مکعب آب موجود در پشت سد سفیدرود شامل ۵۹ درصد از حجم مخزن پشت سد می‌باشد، گفت: با توجه به ذخیره یک میلیارد و ۷۵ میلیون  متر مکعبی آب در مخزن پشت سد در مدت مشابه سال قبل، ضرورت مدیریت منابع آبی در سال زراعی پیش رو بیشتر احساس می‌شود.

فرماندار رشت با اشاره به مزایای متعدد اجرای طرح کشت قراردادی برای کشاورزان، تصریح کرد: در چارچوب این طرح با تامین تسهیلات مورد نیاز، انواع بذر، نهاده‌های کشاورزی و در نهایت خرید تضمینی محصول به قیمت روز، دست واسطه‌ها و دلالان از چرخه تولید و عرضه محصول استراتژیک برنج کوتاه شده و کشاورزان فارغ از دغدغه‌های مختلف با افزایش کیفیت و راندمان برداشت محصول و کاهش ریسک خسارات احتمالی‌، از ثبات درآمدی تضمین شده برخوردار خواهند شد.

امام پناهی با تاکید بر فوائد استفاده از بذر گواهی شده برای کشاورزان در قالب طرح کشت قراردادی، گفت: بر این اساس مقدار مصرف بذر مورد نیاز از ۸۰ کیلوگرم در هکتار در کشاورزی سنتی به ۵۰ کیلوگرم کاهش یافته و از هدر رفت آب نیز به میزان ۵ تا ۷ درصد جلوگیری به عمل خواهد آمد.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با اشاره به لزوم آشناسازی کشاورزان با مزایای متعدد طرح کشت قراردادی خاطر نشان کرد: تمامی دستگاه‌های مرتبط و دست اندرکاران نظیر جهاد کشاورزی، بخشداران، دهیاران، شوراهای اسلامی، اداره آبیاری، تعاون روستایی و بانک‌های عامل مانند بانک کشاورزی باید نسبت به معرفی فوائد این طرح به کشاورزان محترم اهتمام ورزند.

وی با عنوان اینکه در سال زراعی پیش رو جبران خسارات وارده به محصولات زراعی تنها از طریق صندوق بیمه کشاورزی صورت خواهد پذیرفت‌، از کشاورزان خواست تا هر چه سریعتر نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

فرماندار رشت با تاکید بر لزوم اتمام هر چه سریعتر عملیات لایروبی تا آغاز زمان آب گذاری انهار ، خاطر نشان کرد: تعمیر، تجهیز، راه اندازی و در صورت نیاز برق دار نمودن ایستگاه‌های پمپاژ آب باید در اولویت کاری دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

امام پناهی، عدالت در امر توزیع آب در مواقع بحران کم آبی را یکی از شاخص‌های رضایتمندی مردم از عملکرد مسئولین معرفی کرد و گفت: لازم است تا در تعیین افراد دارای صلاحیت به عنوان میراب شاگردهای محلی، با حساسیت بیشتری عمل شود.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با تاکید بر ضرورت عبور از کشت سنتی به سمت کاشت مکانیزه و صنعتی در کشاورزی، گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شهرستان رشت بصورت مکانیزه کاشت می‌شود و در راستای حرکت به سمت کشت مکانیزه در سال گذشته مبلغ ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات در قالب اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی برای خرید ادوات مورد نیاز در اختیار کشاورزان محترم قرار داده شده است.

فرماندار رشت ادامه داد: با هدف نظارت بیشتر بر نحوه توزیع عادلانه کودهای مورد نیاز یارانه‌ای، عاملین مجاز بر اساس حواله الکترونیکی اقدام به توزیع کود شیمیایی خواهند نمود.

وی اضافه کرد: امسال در جهت کمک به کشاورزان و کاهش هزینه‌ها، قیمت کودهای شیمیایی نظیر فسفات و پتاس تا ۴۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

امام پناهی با تاکید مجدد بر ضرورت رعایت تقویم زراعی از سوی کشاورزان‌، خاطر نشان کرد: تاکنون در بیش از ۲۱۹۰۰ هکتار از شالیزارهای شهرستان رشت شخم اولیه انجام و همچنین ۷۹۲ هکتار خزانه برنج احداث گردیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =