کد خبر: 27505
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
جنگل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: جنگل فندقلو در محدوده 2 استان گیلان و اردبیل واقع شده و ثبت آن به اسم این 2 استان است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، محمود قلیزاده ۲۲اسفند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شگرد رسانه‌ای و فضای مجازی به برخی از شایعات و موضوعات غیرواقعی دامن زده در حالی که جنگل فندقلو در محدوده استان اردبیل و گیلان واقع شده و ثبت آن نیز به نام هر 2 استان به انجام رسیده است.


وی از احیای جنگل بکر فندقلو با تولید نهال فندق به صورت گلدانی و بومی خبر داد و تصریح کرد: 24 هکتار احیا و غنی‌سازی جنگل فندقلو در اولویت کار قرار گرفته که 5 هکتار آن به انجام رسیده است.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل سرانه فضای سبز استان را فاجعه‌آمیز توصیف کرد و گفت: این سرانه در حالی که در کشور به طور متوسط 15 متر مربع است،‌ در استان اردبیل کمتر از 8 متر مربع بوده و ضروری است که ما احداث کمربند سبز در شهرها و روستاها و مناطق جاده‌ای را شاهد باشیم.


قلیزاده افزود: در بسیاری از شهرهای استان با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی طرح توسعه کمربند سبز و نهالکاری در دستور کار قرار گرفته و سعی بر این است تا این اقدام زمینه احیا و بهبود مسیر گردشگری و جذب توریسم خارجی را فراهم کند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ما باید از محدوده‌های جنگلی خود در مناطق مختلف حفاظت کنیم و اجازه ندهیم تا برخی طرح‌های توسعه‌ای و یا اقدامات مقطعی به نابودی جنگل و نهالکاری منجر شود.


قلیزاده در مورد تولید و توزیع رایگان نهال اضافه کرد: برخلاف سال‌های گذشته ما سعی کردیم به یک شرکت فعال در شمال استان در توسعه زراعت چوب کمک کنیم تا در یک‌هزار هکتار زراعت چوب انجام شود.


وی بیان کرد: به جای توزیع نهال این عرصه جنگلی در محدوده وسیع ایجاد می‌شود تا اهالی شمال استان و سایر مناطق نیز از مزایای آن استفاده کنند تا جلوی قطع درختان گرفته شده و تولید سودآور و اقتصادی را از زراعت چوب شاهد باشیم.


قلیزاده در ادامه اظهار کرد: در این زمینه ما امسال به شکل متمرکز عمل کردیم و سعی ما بر این است تا با رفع معارض در این یک‌هزار هکتار کشت صنوبر به عنوان زراعت چوب را انجام دهیم تا نیاز کارخانه‌ها و مجموعه‌های تولیدی مرتبط با صنعت چوب فراهم آید.


وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا برای سرمایه‌گذاران برای توسعه زراعت چوب زمین مورد نیاز را تأمین کنیم و شرکت آب نیز موظف به تأمین آب مورد نیاز این بخش است.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: جنگل‌های استان مناسب تأمین چوب و الوار نیستند بلکه عمدتا برای هیزم و زغال از سوی برخی از سودجویان مورد غارت قرار می‌گیرند که سعی می‌کنیم هم جلوی قاچاق الوار و هم تولید زغال و هیزم را در مناطق روستایی و شهری بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =